HYVILLE TYÖNTEKIJÖILLE RIITTÄÄ TYÖTÄ

Viimevuotisen franchisingsektorin kasvuselvityksen mukaan Suomessa on vain kourallinen franchisingyrittäjien yrityksiä, jotka työllistävät yli sata ihmistä. Subway-ketjussa toimiva Subcom Oy on yksi näistä yrityksistä. Se on koko Suomen ketjujen joukossa suurin työllistäjä noin 250 hengen työntekijämäärällään. Palkkalistoilla luku on nykyisin jopa tätä suurempi, sillä työntekijöiden määrä on lisääntynyt mm. viime syksyn aikana avattujen uusien ravintoloiden myötä.

- Jatkuva kasvu ei ole koskaan ollut meille varsinainen tavoite, olemme pikemminkin kasvaneet luonnollista tietä, kun sopivia tilaisuuksia on tullut eteen, kuvailee yrityksen toimitusjohtaja Markku Jyrkiäinen. Yritys sai alkunsa vuonna 2006, kun uutena franchisingyrittäjänä aloittanut Markku avasi ensimmäisen Subway-ravintolansa Vaasaan maaliskuun lopulla. Alku ei suinkaan ollut helppo ja Markku teki pitkiä päiviä liikkeessä linjan takana palvelemassa asiakkaita saadakseen ravintolan toimimaan sujuvasti. Silloin vielä hän asui itse Ylihärmässä, josta kommutoi joka päivä Vaasaan reilun 60 kilometrin verran. - Kun lisäksi alkuun osui sairaslomia , laitevikoja ja odottamattomia asiakasruuhkia, ei elämää silloin voi kuvailla ainakaan tylsäksi, toteaa Markku jälkeen päin.

Alun ponnistelut kuitenkin kannattivat. Seuraavana vuonna yritys avasi kaksi uutta liikepaikkaa, joita johtivat lähinnä oman perhepiirin jäsenet Markun lisäksi. Nykyäänkin nämä ihmiset ovat edelleen osakkaina yrityksessä, työn luonne vain on matkan varrella muuttunut enemmän hallinnolliseksi. Uusia ravintoloita on vuosittain tullut tasaisesti lisää myös yritysostojen kautta, viime vuosina tahti on ollut jopa selvästi kiihtymään päin. Uusimpana tulokkaana on Tampereen Keskustorin Subway-ravintola, joka siirtyi Subcomin omistukseen vuoden vaihteessa ja nosti kokonaismäärän 24 ravintolaan.

- Liikevaihdon kasvaessa uusien liikkeiden avaaminen on tullut tuntuvasti helpommaksi myös rahoituksen suhteen, kun omaakin pääomaa on kertynyt sijoitettavaksi laajentamiseen. Samalla myös ketjun tunnettuus on kasvanut, mikä helpottaa erilaisia liikepaikka- ja muita neuvotteluja.

- Myös työntekijöiden saaminen on helpottunut selvästi tunnettuuden kasvaessa, lisää operatiivinen johtaja Terhi Lehtimäki. – Noin puolet työntekijöistämme on opiskelijoita, joiden viikoittainen tuntimäärä on pienempi kuin muilla. Ravintolassa työskentelevät työntekijät ovat työtuntirakenteeltaan osa-aikaisia. Tietysti pidämme kiinni niistä asioista joista työntekijän kanssa on työsopimuksen tekohetkellä sovittu. Ja jos tarvetta muutoksiin ilmenee, niin niistä keskustellaan aina tapauskohtaisesti.

Vaihtuvuus. joka yleensä pikaruoka-alalla voi olla hyvinkin suurta, on saatu hyvin pysymään kurissa molempien mielestä. – Yleinen taloustilanne on varmasti suuri selittävä tekijä tähän, mutta haluamme myös työnantajana luoda kestävän ja hyvän työsuhteen, kertoo Terhi. Yleensä pidämme tavoitteenamme tarjota vähintään 5 työvuoroa viikossa, kestoltaan 6-8 tuntia. Opiskelijat luonnollisesti voivat tehdä lyhyempiäkin vuoroja opiskelunsa ohessa.


Millaisia työntekijöitä sitten haetaan Subcomin palvelukseen?

–Tärkeimpänä tekijänä pidämme asennetta: työntekijän tulee olla motivoitunut, palvelualtis ja ulospäin suuntautunut. Aikaisempi kokemus tai koulutus ei ole erityisen ratkaisevaa. Hyvälle työntekijälle riittää aina töitä, hymyilee Terhi. –Yleensä ottaen voidaan sanoa, että työntekijöiden valintaprosessi yrityksessä on huomattavasti muuttunut ajan myötä ammattimaisempaan suuntaan, toteaa Markku Jyrkiäinen. –Samalla kokemuksen myötä virhevalinnat ovat vähentyneet.

Myös ravintolapäälliköiden koulutukseen panostetaan. Ketju tarjoaa omaa koulutustaan esimiestyössä oleville, ja Subcomilla on lisäksi omia koulutuspäiviään. Lisäksi ravintolapäällikköjen kehityskeskusteluprosessissa pyritään löytämään eväitä työssä jaksamiseen, motivaatioon ja uuden oppimiseen.

Yksi merkittävä uudistus Subcomilla viime aikoina on ollut kokoaikaisen työvuorosuunnittelijan palkkaaminen. Hän käy läpi ravintoloiden työvuorosuunnitelmat, jotta voidaan varmistaa optimaalinen työvoiman käyttö, ovathan työvoimakustannukset kaikkein merkittävin kustannuserä toiminnassamme, toteaa Markku. –Lisäksi työvuorosuunnittelijan vastuulla on työntekijärekisterin ylläpitäminen, työtodistukset jne.

         

Onko vielä muuta, jolla yritys varmistaa kustannusten kurissa pysymisen?

–Kehitämme jatkuvasti toimintaa ketjun työkaluja ja omia ratkaisuja käyttäen joilla pyritään varmistamaan että jokaisessa ravintolassamme tärkeimmät asiat eli tuotteiden tuoreus, tilojen siisteys ja hyvä asiakaspalvelua takaavat asiakkaalle parasta vastinetta heidän ravintolassamme käytetylle rahalle. Tällaisia toimenpiteitä on esimerkiksi aluevalvojien palkkaaminen eri alueille auttamaan ravintolapäällikköjä työssään ja varmistamaan korkeiden laatuvaatimusten toteutuminen, jotta voimme olla varmoja toimintojen yhdenmukaisuudesta liikkeiden kesken. Tämä siis ketjun omien tarkastuskäyntien lisäksi, kertoo operatiivinen johtaja Terhi.

 

Entä jatko? Tuleeko vielä uusia liikkeitä?

-Olemme tehneet liiketoimintakaupat kahdesta Subway-ravintolasta Tampereen alueella ja ne siirtyvät Subcomille lähiviikkoina, kertoo Markku. -Muutoin jatkamme näillä, mutta katsomme tapauskohtaisesti ilman paineita, josko jotain sopivaa uutta löytyisi.


Subcom Oy Pähkinänkuoressa

  • Perustettu 2006
  • Yritys toimii franchisingkonseptilla Subway -ketjussa
  • Liikevaihto 2014: Noin 11.000.000€
  • Ravintoloiden lukumäärä: 24
  • Työntekijöiden lukumäärä: 2014 lopussa 254 palkkalistoilla

Subway

  • Toimipaikkojen lukumäärällä mitattuna maailman suurin pikaruokaketju
  • Liikkeitä Suomessa: 144, koko maailmassa 43 500
  • Tuotteet: subit (submarine sandwich), salaatit, juomat
  • Valittu jo seitsemättä kertaa peräkkäin Suomen parhaaksi pikaruokaketjuksi

  (Taloustutkimus Oy, Pikaruoka- ja kahvilaketjut -tutkimus 2014)

Franchise News 28.2.2015

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »