ARVOISTA TUOTTAVUUTTA FRANCHISINGYRITTÄJYYTEEN

R-kioski on yksi franchisingalan edelläkävijöistä Suomessa. R-kioski-ketjussa on uskottu franchisingin voimaan jo vuodesta 1987.  Koko R-kioski ketjun historia ulottuu vielä pidemmälle, aina vuoteen 1910 saakka jolloin perustettiin lehtien myyntiä ja vapaan sanan levittämistä varten Rautatiekirjakauppa. Voidaankin todeta, että R-kioskilla on kokemusta tuottavuuden kasvattamisesta lukuisien eri taloussyklien vaiheista. Tavoitteena Ärrällä on menestyä myös toiset sata vuotta.

Menestyvät R-kauppiaat ovat R-kioskin keskeinen toiminta-ajatus. R-kauppiaiden omistajuus omassa kioskissaan ja sitoutuminen kioskin operatiiviseen toimintaan ovat todistetusti ydinasioita menestymisessä. R-kioski-ketjun tehtävänä on tarjota kauppiaille edellytykset ja tuki menestymiseen.

R-kioskin filosofiassa kaikki alkaa ja loppuu kioskilla. R-kauppiaat ovat filosofian keskiössä ja tästä syystä onkin parasta nostaa yli 500 kauppiaan runsaslukuisesta menestysjoukosta esiin muutama R-kauppias.

 

Anu Tikka, Keravan torin R-kioski

Anu on valmistunut sosionomiksi ja ennen R-kauppiasuraa hän on työskennellyt mm. lastentarhan opettajana ja yksityisen päiväkotiketjun hallinnollisissa päällikkötehtävissä. R-kioskin Anu näki mielenkiintoisena uravaihtoehtona, sillä hän koki nauttivansa eniten ihmisten kanssa työskentelystä ja ajatus yrittäjyydestä oli aina tuntunut houkuttelevalta. R-kioskin 2013 uudistettu kauppiasmalli olikin Anulle täydellisen sopiva. Siinä kauppias voi keskittyä asiakaspalveluun, myyntiin ja oman henkilökuntansa johtamiseen. Tukiorganisaatio puolestaan tarjoaa vahvan tuen (mm. talous, it, markkinointi, hankinta ja konsepti) niin, että R-kauppias pystyy keskittymään entistä paremmin myyntiin ja asiakaspalveluun. Anu sanookin, että ”R-kioskin valmis paketti valmiilla kauppapaikoilla helpottikin päätöstä hakeutua R-kauppiaaksi”.  Päätöstä helpotti myös keskusteluiden edetessä tullut havainto siitä, miten laaja R-kioskin valikoima todellisuudessa on ja miten paljon sen kehittämiseen panostetaan.

Kysyttäessä R-kauppiaan tärkeimpiä ominaisuuksia Anu listaa 3 ominaisuutta:

1) Sitoutuminen ketjun toimintatapaan, tavoitteisiin ja tekemiseen

2) Asiakaspalveluhenkisyys – halu tehdä myyntityötä

3) Omistautuminen – sopivan personallinen, rohkea ja itsensä likoon laittava R-kauppias pärjää aina 


Heti kauppiasuran alkuvaiheessa Anun kuultiin sanovan, että tavoite on olla paras R-kauppias. Myynnistä ja tuloksesta päätellen sanoilla on ollut katetta. Anun mukaan tästä kiittäminen on tiimiä. Pienessä tiimissä ymmärrys siitä, että meillä kaikilla on parempi olla kun me menestymme. Tiimin kilpailuhenkisyys auttaa menestymisessä ja kauppias Anu muistaa aina palkita onnistumisista. On se sitten sanoin tai vaikka pikkujouluin. Kun tiimiin on luotto, tiimissä osaamista on kauppiaalla mahdollisuus kehittää toimintaa aina vaan paremmaksi. Anu mainitsee itsekin hämmästyneensä miten paljon kuluja pystyy säästämään, esim. sähkökuluja, kun niihin hieman paneutuu.

Yksittäisen franchiseyrittäjän näkökulmasta ketjun tuen lisäksi isona plussana ovat muut R-kioski kauppiaat. Kollegoiden kanssa on mahdollista tehdä yhteistyötä konkreettisissa asioissa kuten esimerkiksi valmiiden leipien riittävyydessä, jos menekki on päässyt yllättämään. Lisäksi on myös hieno mahdollisuus sparrata toisten kauppiaiden kanssa hyvistä käytännöistä.

Anun mukaan tuottavuuden kehittämisessä ketjun tuella on ollut iso rooli ”On ollut ilo huomata miten positiivinen vire Ärrän tukiorganisaatiossa on”. Lieneekö sitten niin, että yhteiset arvot ovat tuoneet yhteisen tavan toimia, joka luo hauskasti menestystä.


Mira Lintunen ja Lasse Eklund, Herttoniemen metron R-kioski

Mira ja Lasse aloittivat kauppiaina oltuaan samalla kioskilla töissä kolmisen vuotta. Mahdollisuus lähteä omaan tuttuun kioskiin kauppiaaksi tuntui molemmista houkuttelevalta ajatukselta, toisistaan tietämättä. ”Kun asia tuli puheeksi niin siinäpä syntyi ajatus, että miksipä ei lähdettäisi yhdessä franchising-yrittäjiksi. Onhan tässä jo yhdessä töitä tehty ja kun vielä saataisiin tuttu loistotiimi matkaan – päätös tehtiin siltä seisomalta”, naurahtavat Mira ja Lasse molemmat. Kioskitiimin keski-ikä on noin 20 vuotta, reilut parikymmenvuotiaat kauppiaat mukaan lukien, mikä tuo kioskiin reippaan ennakkoluulottoman meiningin.

R-kauppiaan tärkeimmiksi ominaisuuksiksi Mira ja Lasse listaavat:

1) Halun onnistua – pitää olla rohkeutta lähteä uusiin asioihin mukaan ja tehdä niitä määrätietoisesti, malttaen odottaa tulosten syntyvän tehdyn työn tuloksena.

2) Oma-aloitteisuuden – kokeilemalla erilaisia tapoja tehdä asioita, löytää lopulta oikean tavan.

3) Fokusoitumisen – kauppias keskittyy myyntiin, asiakkaisiin ja tiimiin, johon ketjun toimintamalli antaa mahdollisuuden. 

 

Lasse kertoo franchising-yrittäjyyden olevan hänelle oiva korkeakoulu yrittämisen maailmaan. ”Nälkä yrittämiseen on aina ollut kova ja tässä oppii yrittäjyyttä joka päivä”. ”Onhan se hienoa, kun asiakkaatkin ihastelevat, että miten noin nuori tyttö voi olla kauppias, no mä vaan oon”, Mira jatkaa. Tulokset ovatkin kiistattomat. Myynti kasvaa kohisten, kun nämä kauppiaat nauravat kilpaa yhdessä asiakkaiden kanssa ja ovat esimerkillisen aitoja asiakaspalvelijoita täyttäen asiakkaiden toiveet ja ylittämällä ne jatkuvalla lisämyynnillä.

Tuottavuutta kioskissa on lisätty oivaltamalla mistä raha tulee. Katteen kasvattamiseen panostetaan ostoetuja hyödyntämällä sekä valitsemalla lisämyyntituotteet oikein. Vilkkaassa kioskissa tehokkuus on avainasemassa. Metrojunallisen verran asiakkaita, kun tupsahtaa kioskiin on nopea asiakaspalvelu tärkeää. ”Ei jää asiakaspalvelun nopeus meistä kiinni – kyllä se tuosta kassakoneesta teho ennemmin loppuu”, - naurahtavat kauppiaat.  Asiakaspalvelu on siis nopeaa, kuten ketjun slogankin kuuluu, hidas kun ei ole kassajärjestelmäkään, jolla pystyy myymään peruskioskiherkkujen lisäksi kaikki lukuisat Ärrän valikoimissa olevat palvelut alta puolessa minuutissa.  Tehokkuudesta kertoo sekin, että ”Sovittiin tuossa kioskitiimin kanssa, että kaikki hankkivat töiden lomassa vähintään merkonomin paperit tai vastaavaa, - kertoo Mira”.

R-kioskin arvot ovat tässäkin kioskissa käsin kosketeltavasti esillä kun kuuntelee ja seuraa kauppiaiden toimintaa. Lassen kanta R-kioskin kauppiastoiminnasta tuleekin kysyttäessä kuin apteekin hyllyltä: ”Tämähän on helppoa, me vaan myydään ja pidetään asiakkaat tyytyväisenä ja tiimi iskussa, ketjun tuki hoitaa loput”. Hyvin on mennyt ja tulosta on syntynyt viivan alle.  Ei ole ihme, että tältä kioskilta lähdetään ansaitusti ketjun järjestämälle palkintomatkalle Prahaan keväällä. 

Franchise News 1.3.2015

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »