HS: Franchising-yrittäminen on jo muutakin kuin pikaruokaa – parturiketju laajentaa Yhdysvaltoihin

Franchising-yrittämisen malli laajenee uusille toimialoille. Parturiketju leviää nyt ulkomaille.

Tavallinen mielikuva suomalaisesta franchising-yrityksestä on yhdysvaltalaistaustainen pikaruokapaikka, mutta käsitys ei enää vastaa todellisuutta.

Alle viidennes Suomessa toimivista franchising-ketjuista on ravintoloita tai kahviloita. Liiketoiminnan mallia käytetään yhä enemmän myös muilla toimialoilla, kuten hoiva-alalla, kiinteistönhuollossa, liikuntapalveluissa, tilitoimistoissa ja niin edelleen.

Franchising-periaatteen yritykset kasvavat nopeammin kuin yritykset Suomessa keskimäärin.

Suomen franchising-yhdistys arvioi syyskuussa, että alan yrityksissä työllisyys kasvaa ensi vuoden loppuun mennessä noin 5 000 ihmisellä. Yhdistys arvioi, että yritykset työllistävät yhteensä noin 100 000 henkeä.

Nopeisiin kasvajiin kuuluu miehille suunnattu parturiketju M Room, jolla on seitsemän vuotta perustamisensa jälkeen Suomessa jo 54 liikettä. Ketju myy esimerkiksi vuoden mittaisia jäsenyyksiä, jonka ostettuaan parturissa voi käydä ilman lisämaksua vaikka päivittäin.

M Room on esimerkki suomalaisesta franchising-ideasta, jota viedään ulkomaille. M Roomilla on parturiliikkeitä Saksassa, Virossa sekä Espanjassa, ja toinen liike Yhdysvalloissa aukeaa piakkoin Floridassa.

Lue koko Helsingin Sanomien artikkeli täältä.

Franchise News 12.10.2015

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »