REKRYTOINTIMATERIAALI KERTOO KETJUN LAADUSTA YRITTÄJÄKANDIDAATILLE

   

Ketjun käyttämä rekrytointimateriaali antaa hakijalle alusta asti kuvan ketjun toiminnan tasosta ja laadusta. Siksi on tärkeää, että aivan kuten muukin ketjun käyttämä materiaali, myös rekrytointimateriaali on ammattimaista ja sisältää oikeata, ajantasaista tietoa. Myös ketjun nettisivujen tulee tukea yrittäjärekrytointia .

           

Ketjun kotisivut kuntoon!

 

Ketjuyrittäjyydestä kiinnostuneet hakijat - lähes poikkeuksetta - etsivät tietoa ensisijaisesti netistä. He voivat törmätä ketjun esittelyyn esim. Ketju.fi – sivustolla ja Suomen Franchising-Yhdistyksen sivustolla tai muissa internetin hakukanavissa. Todella kiinnostunut hakija etsii takuuvarmasti lisätietoa myös ketjun omilta kotisivuilta. Siksi myös siellä tietoa ketjun tarjoamista yrittäjyysmahdollisuuksista tulee olla helposti ja selkeästi hakijan löydettävissä.

”Valitettavasti suurella osalla franchisingketjuista ei ole nettisivuillaan mitään mainintaa avoimista yrittäjäpaikoistaan”, toteaa rekrytointikonsultti Päivi Lääkkö Ketju.fi-yrittäjärekrytointipalveluista ja jatkaa: ”Mutta vielä hämmästyttävämpää on se, että niin monelta ketjulta puuttuu franchisingosio omilta sivuiltaan tyystin.”  Lääkkö mainitseekin, että aloittaessaan rekrytointiyhteistyötä ketjun kanssa, usein ensimmäisenä työnään hänellä on laittaa Ketju.fi-esittelyn lisäksi kuntoon ketjun omat nettisivut, jotta ne tukevat rekrytointikampanjaa oikealla tavalla. ”Rakennamme yhdessä ketjun sivuille ns. franchisingosion, jossa mm. esittelemme ketjun franchisingmallin ja erityisesti sen tarjoaman franchisingpaketin”.    

Laadukkaat nettiesittelyt paitsi nostavat ketjun laatumielikuvaa, luovat myös odotuksia laadukkaasta palvelusta yrittäjäkandidaatille. Lisätietopyyntöihin – tulivatpa ne mistä kanavasta tahansa - kannattaa aina vastata mahdollisimman pian. ”Erityisesti netissä asioidessaan yrittäjäkandidaatti odottaa nopeaa reagointia ketjulta. Jos ketjujohto ei itse ehdi kontaktoimaan tarpeeksi nopeasti, voi tämän vaiheen myös ulkoistaa, esimerkiksi meille”, mainostaa Päivi Lääkkö Ketju.fin palveluita.  

       

Panosta kirjallisiin esittelymateriaaleihin

 

Nettisivujen lisäksi on tärkeää, että kaikki rekrytointiprosessissa tarvittava kirjallinen materiaali on mietitty etukäteen kuntoon. Rekrytointiprosessin mukaisesti on tärkeä ensin miettiä, mitä tieto hakijalle annetaan missäkin vaiheessa ja mitä tietoa häneltä pyydetään. Prosessi määrittää myös sen eri vaiheissa tarvittavat materiaalit: esitteet, esittelyvideot, hakulomakkeet, presentointiaineistot, mallilaskelmat ja tietenkin Franchise Prospectus.

Ketjun esittelyaineisto tulisi olla tarpeeksi kattava, jotta hakijalle tulee selkeä mielikuva franchisingyrittäjän toimenkuvasta. Myös niiden ulkoiseen ilmeeseen ja materiaalin laatuun tulee kiinnittää huomiota. ”Jos olet myymässä Mersua, mutta esittelyaineistot ovat halvan näköiset, esittelystä puuttuu uskottavuutta.”, antaa Lääkkö vertauksen mielikuvan vaikutuksesta. Lisäksi hän korostaa materiaalien vaikutusta rekrytoinnin lopputuloksen laatuun: ”Selkeä rekrytointiprosessi ja siihen tehdyt materiaalit mahdollistavat sen, että kuka tahansa ketjussa rekrytointia tekeekin, saa hän hakijoista samanlaiset tiedot ja voi antaa kaikille hakijoille yhdenmukaista tietoa ketjun toiminnasta. Näin päästään varmemmin haluttuun lopputulokseen – juuri oikean yrittäjän valintaan ”.


ONKO KETJUNNE ESITTELYAINEISTO KUNNOSSA? PALVELEVATKO NETTISIVUNNE MYÖS YRITTÄJÄREKRYTOINTIA? ANTAVATKO NE LAADUKKAAN KUVAN FRANCHISINGTOIMINNASTANNE?

Ota yhteyttä, niin tarkistetaan ja laitetaan ne yhdessä kuntoon:

Rekrytointikonsultti Päivi Lääkkö, paivi.laakko@ketju.fi, 050 374 1001.


Franchise News 15.2.2016

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »