Suomi kiinnostaa nyt suuria ravintolataloja

Délifrance tuo Suomeen 20 ranskalaishenkistä kahvilaa, B.Good tutkii luomuhampurilaisketjua.

Kolme vuotta kestänyt taantuma. Heikosti kehittynyt ostovoima. Kotioloissa viihtyvä kansa. Äkkiseltään ei uskoisi, että Suomi kiinnostaa useita ulkomaisia ketjuja. Näin kuitenkin on.

”Taantumavuosina meillä ei ollut yhtään ketjua etsimässä Suomesta master franchise -yrittäjää. Nyt asiakkaita on kymmenkunta”, kertoo FranConin konsultti Henri Laakso.

Hänen mukaansa useimmat ketjut tutkivat koko Eurooppaa.

”Euroopan-sisäinen laajentuminen alkoi kymmenisen vuotta sitten, mutta katkesi eurotaantumaan. Runsaan vuoden ajan olemme saaneet yhteydenottoja viikoittain.”

FranCon on konsultoinut franchising-ketjuja vuodesta 1994. Suomeen se on auttanut esimerkiksi Subwayn ja Expense Reduction Analystsin.

Suomeen pyrkivät suurimmat ketjut ovat tällä hetkellä Délifrance ja Dunkin' Donuts. Neljääsataa kahvilaa Euroopassa ja Aasiassa pyörittävä ranskalainen Déli­france on tuomassa sekä kahvila-ravintolat omilla leipomoillaan että pienempiä noutopisteitä.

”Tavoitteena on 20–25 kahvilan ketju”, Laakso kertoo.

Amerikkalainen Dunkin' Donuts taas on yrittänyt Suomeen kolmen vuoden ajan.

”Näin ison ketjun perustaminen vaatii isoja pääomia. Nyt meillä on vakavat neuvottelut käynnissä”, Laakso sanoo.

12 000 toimipisteen Dunkin Donuts on maailman toiseksi suurin erikoiskahvilaketju, jonka pääkilpailija on Starbucks. Espanjassa ketju onkin laajentunut nimellä Dunkin' Coffee.

Lue koko artikkeli Talouselämän sivuilta tästä>>

Franchise News 5.3.2017

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »