Rahoittaisitko Muumi-kahvilaa? Ketju tähyää kasvua ja uusia suosikkihahmoja

Ylipäätään yhtiö aikoo perustaa kahviloita, ravintoloita ja muita toimipisteitä sekä omalla riskillään että franchisingpohjalta. Rovaniemellä juuri avattu kahvila toimii yhteisyritysmallilla. 

Tätä on odotettu! Muumikahviloita pyörittävä Cafe of cartoons on onnistunut luomaan ympärilleen kuhinan. Kun yhtiön joukkorahoitusanti on nyt alkanut Privanetin Around-palvelussa, näyttää myös siltä, että kahvilafirmasta tulee Suomen Nordic Growth Market -markkinapaikan ensimmäinen yhtiö tai ainakin yksi ensimmäisistä.

Ruotsissa jo pitkään toiminut, Stuttgartin pörssin omistama NGM-kauppapaikka kertoi Suomeen suuntautuvista intresseistään jo toista vuotta sitten, mutta mitään näkyvää ei ole tapahtunut. Syksyllä NGM osti merkittävän vähemmistön Privanetistä, jolla on pitkä kokemus pörssille vaihtoehtoisen kauppapaikan ylläpitämisestä. Suunnitelmat suomalaisesta NGM:stä alkoivat muuttua todeksi suit sait sukkelaan.

Killerikonsepti

Varmasti tärkein syy muumikahviloiden eli virallisemmin Mumin Kaffe -ketjun kiinnostavuuteen ovat muumit. Muumi-brändi on uskomattoman vahva niin Suomessa kuin tietyillä kansainvälisillä markkinoilla, ja sen ympärille rakennettu lapsiasiakkaisiin erikoistunut kahvilaketju kuulostaa killerikonseptilta.

Vaunujen ja rattaiden kanssa liikkuvat pikkulasten vanhemmat taatusti arvostavat paikkaa, jossa on sujuva asioida ja lapset viihtyvät niin, että vanhempi itse saa hetken aikaa itselleen tai ystäviensä kanssa keskustelemiseen. Puoli vuotta kestävän marraskuun Etelä-Suomessa sisätilat fasiliteetteineen ovat arvossaan.

Silloin on valmis maksamaan preemiohintaa kahvikupista ja sen seuraksi haluamastaan purtavasta. Uskon, että uudelle paikkakunnalle avatut Mumin Kaffet saavat itselleen nopeasti asiakaskunnan ja että niillä on edellytykset lisenssimaksuistaan huolimatta tehdä tavallisen kahvi ja pulla -kahvilan ylittävää kannattavuutta.

Kasvuyhtiö

Alkuvaiheessa valloitettavaa markkinaa löytyy Suomesta kosolti, ja Muumi-brändin siivellä voi hahmotella vaikka kuinka korkealentoisia kansainvälistymistavoitteitakin. Ikään kuin muistutukseksi niistä Tukholmassa on jo avattu ensimmäinen Mumin Kaffe ja Tallinnan vanhaan kaupunkiin on jo vuokrasopimus, mutta Tallinnaa ei ole mainittu tämän vuoden aikana avautuvien kahviloiden listassa.

Sen sijaan tämän vuoden suunnitelmissa on avata seitsemän viime vuonna perustetun toimipisteen lisäksi muumikahviloita Helsinkiin (kolme kappaletta), Vantaalle, Ouluun ja Tampereelle Ratinan ostoskeskukseen.

Lisäksi Cafe of cartoons kaavailee avaavansa huhtikuussa uuden brändin alla toimivan kahvilan Tukholmaan, elokuussa uuden brändin alla toimivan ravintolan Helsinkiin ja vielä lokakuussa uuden brändin alla toimivan "deli pop-upin" lentoasemalle.

Suunnitelma saa kysymään, harooko kovaan vauhtiin päässyt yhtiö liiaksi joka suuntaan: uusia markkinoita ja kaiken lisäksi uusia brändejä ja konsepteja. Englanninkielisessä sijoittajamateriaalissa väläytellään kiinalaista partneria, joka veisi muumikahvilat Kiinaan ja mainitaan, että kansainvälisten lento- ja rautatieasemia pyörittävien yhtiöiden kanssa käydään keskusteluja.

Tietämättä sitä, millaisia brändejä on tulossa, tuntuisi loogiselta, että vasta parin vuoden ikäinen yhtiö keskittyisi alkuvaiheessa Muumiin, hioisi Mumin Kaffe -konseptia ja ryhtyisi kauppaamaan sitä franchising-menetelmällä kansainvälisille markkinoille heti, kun konseptin toimivuudesta Ruotsissa ja Virossa olisi näyttöä.

Ylipäätään yhtiö aikoo perustaa kahviloita, ravintoloita ja muita toimipisteitä sekä omalla riskillään että franchising-pohjalta. Rovaniemellä juuri avattu kahvila toimii yhteisyritysmallilla. Alkuvaiheessa on varmasti hyvä kokeilla erilaisia malleja, mutta pidemmän päälle kannattanee keskittyä omaan ydinosaamiseen. Esimerkiksi Kotipizzalla ei ole lainkaan omia ravintoloita.

Lue koko uutinen Taloustaidosta täältä.

Franchise News 4.1.2018

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »