Kauppalehti: Suomalaisketjuilla kova tahto kansainvälistyä

Ulkomaisten franchisingyritysten tuloa Suomeen jarruttaa se, ettei löydy sopivia yrittäjiä.

Franchise-toimintaa harjoittavat suomalaisyritykset ovat halukkaita laajentamaan ulkomaille.

Suomen Franchise-yhdistyksen mukaan yli 30 ketjua toimii ulkomailla, noin 40 maassa. Vain Suomessa toimivista 20 prosenttia on hakemassa markkinoita ulkomaita.

Maailmalle menneitä ovat muun muassa donitsi-ketju Arnolds, Robert's Coffee, Hesburger, R-kioski, Musti ja Mirri, M Room, Pancho Villa ja Gymi.

”Robert's Coffeella on jo 67 kahvilaa ulkomailla, sillä on muun muassa irakilainen Facebook-sivu”, sanoo Franchise-yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.

Suomessa toimivista franchise-yrityksistä 25 prosenttia on ulkomaisia. Ulkomaisten ketjujen osuus uusista yrityksistä oli viime vuonna 19 prosenttia, kun se toissa vuonna oli alle 8 prosenttia. Ulkomaalaisten kasvu johtuu osittain siitä, että Suomessa jo pitkään olleet yritykset avasivat ensimmäisiä franchising-yksiköitään.

Ulkomaisten yritysten tuloa on jarruttanut se, että sopivia franchising-yrittäjiä ei ole löytynyt.

”Ketjut etsivät yleensä yhtä toimijaa, joka ottaisi vastuulleen konseptin. Se vaatii jo enemmän pääomaa, eikä tällaista master-franchise-kumppania ole helppo löytää”, Vastamäki kertoo.

Sopivia franchise-yrittäjiä voi ylipäätään löytyä aiempaa helpommin, koska työelämä on muuttunut epävarmemmaksi.

”Valtion pitkää leipää ei enää ole, ja yrittäjyydestä on tullut monelle vaihtoehto. Yrittämiseen kuuluu kuitenkin riski siitä, että toiminta voi olla tappiollista. Yrittäjä vaikuttaa vahvasti omalla toiminnallaan tulokseensa.”, kertoo Juha Vastamäki.

Lue alkuperäinen uutinen Kauppalehdestä.

Franchise News 8.3.2018

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »