Koirien Airbnb aloittaa ennen kesää ja eläinten superfoodit tulevat myymälöihin

David Rönnberg hankki elämänsä ensimmäisen lemmikin kolme viikkoa ennen kuin aloitti eläintarvikeketju Mustin ja Mirrin toimitusjohtajana.

Kun ruotsalainen David Rönnberg hyppää yrityksen ohjaksiin, asiat muuttuvat.

Ennen kuin Rönnbergistä tuli lokakuussa eläintarvikeketju Mustin ja Mirrin toimitusjohtaja, hän luovi vaate- ja kodinsisustusketju Indiskaa läpi yhtiön kriisistä.

Indiskaa ennen Rönnberg vastasi Pohjoismaiden toiminnoista Internetstores.com-nimisessä ulkoilutarvikkeita myyvässä verkkokaupassa. Sen hän pani myyntikuntoon.

”Olen työskennellyt myös muissa yrityksissä, joiden piti tehdä täyskäännös”, Rönnberg kertoo.

Mutta miksi Musti ja Mirri tarvitsee täyskäännöksiin erikoistuneen johtajan? Eikö ketjulla mene hyvin?

Hyvin menee, Rönnberg vakuuttaa, mutta muutokselle on silti syynsä.

Verkkokaupan merkitys kasvaa jatkuvasti, ja vaikka Suomen liikkeet pärjäävät hyvin, Ruotsin liikkeet ovat menestyneet heikosti.

Yrityksen kasvumahdollisuus on Rönnbergin mukaan nimenomaan siinä, että Ruotsissa ei ole samantasoista eläintarvikeketjua.

”Meidän täytyy tehdä Ruotsissa ja Norjassa, mitä olemme tehneet Suomessa”, Rönnberg sanoo.

Rönnbergin tehtävä on panna Musti ja Mirri kuntokuurille.

Tarkoituksena on pienentää kuluja ja madaltaa organisaatiota. Ruotsin ja Suomen pääkonttoreilta on karsittu yhteensä 20–25 työntekijää.

Rönnberg ei tiedä vielä, johtaako kuuri Mustin ja Mirrin myymiseen tai pörssiin listautumiseen, mutta hän haluaa pitää vaihtoehdot avoinna.

”Jos haluaa juosta maratonin, pitää harjoitella. Me haluamme olla huippukunnossa, jotta voimme juosta – jos haluamme juosta”, triathlonia harrastava Rönnberg vertaa.

Mustin ja Mirrin pääomistaja on pääomasijoitusyhtiö EQT Mid Market, jota omistaa ruotsalainen Wallenbergin suku. Rönnberg uskoo, että myyntikunto saavutetaan 12 kuukaudessa.

”Sitten tutkimme vaihtoehtoja”, hän sanoo.


Musti ja Mirri -liikkeitä on Suomessa yli sata. David Rönnberg sanoo Musti Groupin keskittyvän nyt verkkokaupan kehittämiseen. (KUVA: JUSSI NUKARI / LEHTIKUVA)

Musti ja Mirri on suomalaisten ketjuliikkeiden menestystarina. Suomesta on ponnistanut esimerkiksi Ruotsiin verrattuna vain vähän ketjuliikkeitä, mutta Musti ja Mirri on levittäytynyt laajalti Suomessa ja Ruotsissa. Norjassakin myymälöitä on useita.

Yritys kertoo olevansa Euroopan neljänneksi suurin ja Pohjoismaiden suurin eläintarvikeketju.

Mustin ja Mirrin entinen toimitusjohtaja Mika Sutinen on palkittu yrittäjä, joka toi seitsemän toimitusjohtajavuotensa aikana eläintarvikeliikkeet kaupunkien keskustoihin pois teollisuusalueilta ja moninkertaisti liiketoiminnan koon.

Hän visioi vuonna 2016 Helsingin Sanomissa tekevänsä Mustista ja Mirristä huonekaluliike Ikeaan verrattavissa olevan yhtiön.

Yritysostoja on tehty useita. Lokakuussa Musti ja Mirri osti Djurkompanietin, jolla on Ruotsissa 12 myymälää.

Kun Musti ja Mirri tiedotti toimitusjohtajan vaihdoksesta, Rönnbergin valintaa perusteltiin hänen näytöillään digitaalisesta liiketoiminnasta ja vähittäiskaupan johtamisesta.

Rönnberg keskittyykin verkkokaupan kehittämiseen. Tavoitteena on, että verkkokauppa kattaisi 25 prosenttia Mustin ja Mirrin myynnistä. Rönnbergin aloittaessa se kattoi seitsemän prosenttia myynnistä.

”Kaikki tietävät, että meillä on haasteita nettipuolella”, Rönnberg sanoo.

Rönnbergin Mustilla ja Mirrillä aloittamisen jälkeen yhtiö on ostanut eläintarvikkeiden nettikauppaan keskittyneet nettikaupat Vetzoon ja Animailin.

Verkkokaupan kehittämisen lisäksi Rönnberg haluaa tehdä Mustista ja Mirristä paikan, josta lemmikin omistaja saisi lemmikin ruoan ja tarvikkeiden lisäksi myös palveluita.

Ennen kesää julkistetaan koirien Airbnb:ksi kutsuttu alusta, joka yhdistäisi matkailevat koiranomistajat ja ihmiset, jotka haluavat hoitaa koiria.

Lisäksi Musti ja Mirri alkaa myydä ”eläinlääkäriruokaa” eli eräänlaista lemmikeille tarkoitettua superfoodia myös liikkeissään. Netissä sitä myydään jo. Ruuan mainostetaan tepsivän erilaisiin lemmikin vaivoihin ja sairauksiin, kuten kissan ylipainoon. Aiemmin vastaavanlaisia ruokia on myyty lähinnä eläinlääkäreiltä.

Musti Group

- Suomessa Musti ja Mirri -nimellä tunnetun yrityksen nimi on virallisesti Musti Group. 
- Myymälöitä Musti Groupilla on yhteensä 264, joista Suomessa sijaitsee 122, Ruotsissa 125 ja Norjassa 17.
- Yhteensä Musti Group työllistää yhteensä 1 500 henkeä, joista noin 800 Suomessa.
- Vuonna 2017 yhtiön liikevaihto oli 170 miljoonaa euroa, liikevoitto –11 miljoonaa euroa ja oikaistu käyttökate 12 miljoonaa euroa.
- Ketju on perustettu Tampereella vuonna 1988. Ruotsiin yhtiö laajentui vuonna 2012 ja Norjaan 2016. 

Lue koko uutinen Helsingin Sanomista.
 

Franchise News 12.4.2018

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »

UUTISARKISTO »