Caritas-Säätiöstä Kotiringin pääomistaja – Yritys tavoittelee kasvua etenkin seniori-ikäisisistä

Oululainen Caritas-Säätiö on ostanut enemmistöosuuden kotisiivous- ja kotiapuyritys Kotirinki Oy:n osakkeista. Kotirinki-ketjun tavoitteena on kolminkertaistaa liikevaihto kolmessa vuodessa. Kasvua uskotaan tulevan etenkin seniori-ikäisistä asiakkaista. Kotisiivouksen ja kotiavun ohelle yritys aikoo tuoda kotihoivapalvelut.
Oululainen
Caritas-Säätiö on ostanut enemmistöosuuden kotisiivous- ja kotiapuyritys
Kotirinki Oy:n
osakkeista. Caritas-Säätiö omisti jo entuudestaan 25 % Kotirinki Oy:n
osakkeista, mutta tuoreen kaupan myötä Caritas-Säätiöstä tulee yrityksen
pääomistaja 51 % osakeomistuksellaan.
”Caritas-Säätiö haluaa olla mukana kehittämässä uusia tapoja tarjota kotiin
tuotavia palveluita. Kotiringin vastuullinen, tehokas, tekijät ja asiakkaat
huomioiva toimintamalli sekä skaalautuva digitaalinen alusta luovat erinomaisen
pohjan nopeallekin kasvulle. Uskomme, että Kotirinki tulee muuttamaan
markkinoita positiivisesti”, sanoo Ville Heikkinen Caritas-Säätiöstä.
Kotirinki Oy:n vuonna 2002 perustanut Veli-Pekka Pihlainen jatkaa yhä
hallituksen puheenjohtajana sekä säilyttää merkittävän osuuden (40 %) yrityksen
osakkeista. Loput osakkeista on yrityksen henkilöstön omistuksessa.
Pihlainen kertoo, että Kotiringille etsittiin pitkään sopivaa kumppania, jolla olisi sekä kokemusta että yhteistä näkemystä toimialan tulevaisuudesta.
”Caritas-Säätiön kanssa yhteinen ajatus löytyi nopeasti. Korkeaan asiakastyytyväisyyteen päästään ainoastaan raskaita hallintorakenteita purkamalla ja keskittymällä palvelun tuottajan – eli siivousyrittäjiemme – tyytyväisyyteen. Tässä olemme onnistuneet kodinhoitopalveluissa. Nyt haluamme tuoda menestysmallin myös kotihoivaan”, sanoo Pihlainen.
Kasvu tulee seniori-ikäisistä asiakkaista
Kotirinki-ketju toimii tällä hetkellä jo 50 paikkakunnalla ja sillä on yhteensä 65 yrittäjää. Kotisiivouksen lisäksi Kotirinki tarjoaa arvolisäverottomia kotiapupalveluita kuten kauppa-apua ja ruoanlaittoa heille, joilla näihin on oikeus. Seuraavaksi on tarkoitus laajentua kotihoivan puolelle.
Vuonna 2022 Kotiringin liikevaihto oli 2,7 miljoonaa. Tavoitteena on kolminkertaistaa se kolmessa vuodessa.
”Kasvu tulee seniori-ikäisistä asiakkaista, joissa on kasvua jo nyt noin 30–40 prosenttia vuodessa. Kotihoivapalvelussa näemme paljon potentiaalia”, kertoo toimitusjohtaja Joni Lappalainen.
Kotirinki Oy on Suomen ainoita mikrofranchising-konseptia hyödyntäviä yrityksiä. Tämä tarkoittaa, että jokainen Kotiringin alla toimiva siivooja on itsenäinen yrittäjä, pääsääntöisesti yksinyrittäjä.
Yrittäjille Kotirinki tarjoaa poikkeuksellisen modernin
digitaalisen palvelualustan, koulutukset ja tukipalvelut sekä hoitaa
pääasiallisesti myynnin ja markkinoinnin. Yrittäjillä säilyy vapaus päättää mm.
työajoistaan ja -määristään.
”Monet uudenlaiset työn tekemisen tavat kuten alustatyö ja kevytyrittäjyys ovat
olleet paljon esillä – eikä aina niin positiivisessa mielessä. Meidän mallimme
osoittaa, että pienyrittäjyyteen pohjautuva franchising-malli voi olla todella
toimiva niin pienyrittäjille, emoyritykselle kuin loppuasiakkaille.
Onnistumisestamme kertoo se, että sekä asiakastyytyväisyys että yrittäjien
tyytyväisyys ovat huipussaan”, sanoo toimitusjohtaja Lappalainen ja huomauttaa,
että monet Kotiringin siivousyrittäjistä tienaavat tuplasti alan tavalliseen
palkkatasoon nähden.
Caritas-Säätiön Ville Heikkinen muistuttaa, että kasvavalle määrälle ikäihmisiä täytyy voida tarjota tehokkaasti laadukkaita palveluita, joilla tuetaan kotona asumista ja hyvinvointia.
”Työn täytyy samaan aikaan olla myös tekijöille entistä palkitsevampaa. Kotiringin erittäin korkea asiakas- ja yrittäjätyytyväisyys osoittavat, että yritys on onnistunut kehittämään toimivan mallin, joka vastaa tarpeisiin”, sanoo Heikkinen.