Franchise News Day 2022
Tapahtuma oli yhdistetty seminaari sekä networking-tapahtuma, joka tarjosi erinomaiset puitteet verkostoitumiseen alan toimijoiden kesken!
Kansanedustaja Elina Valtonen avasi vuoden 2022 Franchise News Dayn.
Elina Valtonen on kolmannen kauden kansanedustaja, kokoomuksen varapuheenjohtaja ja kahden lapsen äiti. Eduskunnassa hän on ulkoasiainvaliokunnan jäsen, Suomen Nato-parlamentaarisen yleiskokouksen valtuuskunnan puheenjohtaja ja Euroopan neuvoston varajäsen.
Ennen politiikkaa Valtonen on asunut ja työskennellyt yksityisellä sektorilla eri maissa, mm. 10 vuotta rahoitusalalla Kööpenhaminassa ja Lontoossa. Hän on entinen ohjelmoija ja ollut mukana perustamassa useita kasvuyrityksiä. Valtosen esikoiskirja Vapauden Voitto (Otava 2018) oli usean viikon ajan Suomen myydyin tietokirja.
Vuoden 2022 Franchise News Dayn ohjelmassa kuultiin ketjujohtajien ryhmäkeskustelu multiunit-yrittäjästrategiasta, jonka veti Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Heidi Stirkkinen.
Multiunit-yrittäjyys (suomeksi monitoimipaikkayrittäyys) on ollut franchisingsektorilla viime vuosien globaali teema. Suomessakin monet ketjut ovat lähteneet tietoisesti rakentamaan multiunit-yrittäjästrategiaa kasvun vahvistamiseksi.
Multiunityrittäjä-strategiassa ketju hakee kasvua kannustamalla menestyviä yrittäjiään laajentamaan liiketoimintaansa ottamalla johdettavakseen useita ketjun yksiköitä. Ketjun kannalta onkin usein riskittömämpää antaa yksikkö osaavan ja kokeneen yrittäjän johdettavaksi kuin kouluttaa ”pystymetsästä” aivan uusi yrittäjä aloittamaan yksikön vetäjänä. Toki strategia sisältää omat haasteensakin sekä yrittäjälle että ketjujohdolle.
- Mitkä ovat toimintamallin edut ja sudenkuopat?
- Missä tilanteessa ketjun kannattaa ko. mallin käyttöönottoa harkita?
- Mitä sen suunnittelussa tulisi huomioida ja miten se käytännössä aloitetaan?
Heidi luotsaa Kotipizza Groupia kokeneen kapteenin varmuudella. Vakuuttavilla ketjujohtamisen taidoillaan hän on valjastanut muutoksen haasteet mahdollisuuksiksi, ja Kotipizza Group matkaa kohti tulevaisuutta jatkuvasti kehittyen.
Stirkkinen on ennen kaikkea ihmisten johtaja. Hän kehittää intohimoisesti yhdessä tiiminsä ja franchising-yrittäjien kanssa Suomen parhainta ja herkullisinta asiakaskokemusta. Johtoajatuksena on mahdollistaa yrittäjien menestys, luoda tasa-arvoisia ja kannustavia työyhteisöjä sekä tarjota asiakkaille yhteisöllisiä kokemuksia kaikkialla Suomessa. Heidi on joukkoineen hyvien puolella.
Toimitusjohtajaksi Heidi Stirkkinen siirtyi Kotipizza Groupin operatiivisen johtajan tehtävästä vuonna 2021. Ennen Kotipizza Groupia Stirkkinen on toiminut OBH Nordica- ja Tefal-brändejä edustavan Groupe SEB Finlandin maajohtajana sekä Iittala Groupin myymäläketjun operatiivisesta toiminnasta vastanneena johtajana.
Kotipizza-yrittäjyys on 35-vuotisen historian aikana saanut uusia muotoja. Perinteisen yhden yksikön yrittäjyyden rinnalle on syntynyt multiunit-yrittäjyyttä. Kotipizzan kasvustrategiassa multiunit-yrittäjyydellä on nyt keskeinen rooli. Useamman ravintolayksikön yhtiöissä yrittäjä siirtyy nopeasti leivontapöydän takaa johtamaan monimuotoisempaa liiketoimintaa. Samalla kun yrittäjä kohtaa uusia haasteita ja saa mahdollisuuden kasvaa johtajana, multi-yrittäjyys haastaa myös ketjua löytämään uusia yhteistyömuotoja yrittäjien kanssa.
Toimitusjohtaja Stirkkinen on ollut johtamassa Kotipizzan multiunit-yrittäjämallin kehittämistä ja nähnyt sen mahdollisuudet ja haasteet käytännössä.
Siksipä hän olikin juuri oikea henkilö toimimaan puheenjohtajana ryhmäkeskustelussa, jossa olivat mukana myös:

- Mitä kaikkea vastuullisuus-sana oikeastaan tarkoittaa?
- Millaista on vastuullinen franchisingtoiminta?
- Mitä jokainen ketju voi tehdä ollakseen entistä vastuullisempi?

Antti Isokankaalla on kolmenkymmenen vuoden kokemus erilaisista viestinnän asiantuntija- ja johtotehtävistä.
Hän on työskennellyt toimittajana, tietokirjailijana sekä viestintäkonsulttina ja osallistunut kymmenien yritysten viestinnän suunnitteluun ja toteutukseen. Vuosina 2015–2022 Antti työskenteli Kotipizzan viestintä- ja vastuullisuusjohtajana ja oli mukana uudistamassa ketjua menestyksekkäästi. Koulutukseltaan Antti on kauppatieteiden maisteri.
Yhtenä viime vuosien voimakkaimmin kehittyneistä trendeistä franchisingsektorilla on monikulttuurisuuden yleistyminen. Monissa franchisingketjuissa monikulttuurisuus on jo ns. ”vakiintunutta normaalia”, mutta vielä suuremmassa osassa ketjuista sitä ollaan vasta opettelemassa.
Vuoden 2021 Franchising Barometri -tutkimuksen mukaan joka kymmenes franchisingyrittäjä on jo maahanmuuttajataustainen - HoReCa-alan ketjuissa osuus on kaksinkertainen.
Maahanmuuttajien mukaantulo ketjujen yrittäjiksi ja työntekijöiksi on tuonut monikulttuurisuuden myös ketjun johtamisen arjessa huomioitavaksi asiaksi. Eri maista tulevien henkilöiden monenlaiset taustat, tapakulttuurit ja elämänkokemukset tulisi kyetä integroimaan yhtenäiseksi yhdessä tekemiseksi ketjun yhteisen päämäärän hyväksi.
Tämä ei ole aina helppoa, kun jo kommunikointi voi olla hankalaa kielivaikeuksien vuoksi. Parhaimmillaan monikulttuurisuus tuo kuitenkin ketjuun monipuolista osaamista ja yhteenpuhaltamisen ilmapiiriä, jolla voidaan rakentaa aivan uudenlaista yrittäjähenkeä ketjuihin.
Vuoden 2022 Franchise News Dayssa keskusteltiin monikulttuurisuuden kokemuksista - sen vaikutuksista ja mahdollisuuksista - franchisingketjun johtamisessa.
Paneelikeskustelun isäntänä toimi Laatutakuu-ketjun toimitusjohtaja, Henri Häyrinen. Laatutakuu-ketjussa yrittäjiä tulee monista eri kulttuureista, mikä tarkoittaa sitä, että monikulttuurisuus on arkipäivää ketjun toiminnassa.
Henri Häyrinen toimii Suomen suurimman b-to-b-alan franchisingketjun toimitusjohtajana. Hän on ”Mr. Laatutakuu”, joka perusti Suomen Laatutakuu Palvelut Oy:n jo vuonna 1993. Franchisingliiketoiminta aloitettiin vuotta myöhemmin.
Nykyisin yritys kuuluu ISS-konserniin. Ketjussa on toistasataa franchisingyrittäjää, jotka tarjoavat yrityksille, yhteisöille ja taloyhtiöille siivous- ja kiinteistöhuoltopalveluita lähes kaikkialla Suomessa.
Henri Häyrinen on pitkän linjan franchisingjohtaja, ja ollut jäsenenä myös muiden franchisingketjujen hallituksissa. Henri on aktiivinen alan vaikuttaja, joka on pyrkinyt kunniakkaasti edistämään franchisingsektorin kehittymistä maassamme, mm. toimimalla useita kausia Suomen Franchising-Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana.
MUKANA KESKUSTELUSSA OLIVAT:

Vuoden 2022 Franchise News Dayssa kuultiin ketjujohdon näkemyksiä yrittäjien liiketoimintaosaamisen merkityksestä ketjun menestymiselle.
Osaava franchisingyrittäjä menestyy! Ketjun konseptilla on siinä keskeinen merkitys, mutta todelliset menestystarinat syntyvät vasta, kun toimiva konsepti yhdistyy yrittäjän määrätietoiseen asenteeseen ja vankkaan yrittäjyysosaamiseen.
Henkilöstöpalveluita tarjoavassa Go On -ketjussa toteutettiin ensimmäistä kertaa yrittäjille ja yksikönvetäjille suunnattu Go On Liiketoimintavalmennus, joka päättyi keväällä 2022. Koulutuskokonaisuus rakennettiin kehittämään yrittäjien liiketoimintaosaamista sekä yksiköitten ja sitä kautta ketjun kasvua. Go On Groupin toimitusjohtaja Janne Korhonen ja Go On -yrittäjä Kimmo Hanhisuoanto kertoivat vuoden 2022 Franchise News Dayssa, miksi yrittäjien liiketoimintaosaamisen systemaattinen kehittäminen kannattaa ja miten valmennuksella pystytään tukemaan ketjun strategisten tavoitteiden toteuttamista.
Janne Korhonen on Go On Groupin toimitusjohtaja. Go On Group sisältää Go On henkilöstöpalveluiden franchisingketjun ja Feelback Oy:n asiakas-, henkilöstö- ja johtamiskokemuspalvelut. Aiemmin Janne on toiminut Go On -ketjun ketjujohtajana sekä Go On Akatemian rehtorina. Ennen Go Onia Janne on toiminut IT-koulutusyhtiön toimitusjohtajana 17 vuotta.
Osaaminen, osaamisen systemaattinen kehittäminen sekä tiedolla johtaminen ovat Jannelle tärkeitä teemoja. Go Onissa onkin panostettu viimeiset vuodet franchising-yrittäjien liiketoiminnan sekä tiedolla johtamisen valmiuksien kehittämiseen.
Kimmo Hanhisuoanto toimii yrittäjänä ja yksikönjohtajana Go On Helsingissä, joka tarjoaa henkilöstöpalveluita ja auttaa eri alojen yrityksiä työntekijöiden etsimisessä. Aiemmin työurallaan Kimmo on työskennellyt mm. b2b- myynnin parissa ja finanssialalla taloushallinnon ja asiakaspalvelun tehtävissä. Liiketoiminnan ja organisaation jatkuva kehittäminen ovat Kimmolle tärkeitä teemoja, jotka mahdollistuvat osaamisen kehittämisen ja kasvun asenteen avulla.
Viime aikoina kyberturvallisuus on ollut iso puheenaihe julkisuudessa. Ukrainan sodan tuoma lisäkierros aiheeseen on saanut yritykset pohtimaan, miten varautua turvallisuusuhkiin ja miten toimia, mikäli kyberhyökkäys osuu omalle kohdalle.
- Ollaanko teidän ketjussanne uhkiin varauduttu?
- Tietävätkö yrittäjät, miten toimia tilanteessa?
- Tiedättekö ketjujohdossa, miten viranomaiset auttavat tällaisessa tilanteessa?
Vuoden 2022 Franchise News Dayssa haettiin näihin vastauksia. Erityisasiantuntija Markus Happonen, Kyberturvallisuuskeskuksestakertoo, mitä franchisingketjujen on hyvää ottaa huomioon kyberturvallisuudessa juuri nyt.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus kehittää ja valvoo viestintäverkkojen ja -palveluiden toimintavarmuutta ja turvallisuutta. Se tuottaa kyberturvallisuuden kansallista tilannekuvaa sekä auttaa tietoturvapoikkeaman kohteeksi joutuneita toipumisessa.
Markus Happonen työskentelee Kyberturvallisuuskeskuksessa erityisasiantuntijana, vastuualueinaan eri yhteistyöverkostojen kanssa tehtävä yhteistyö sekä valtionhallinnon yhteistyöverkostojen toiminta. Hän on aiemmin työskennellyt Kyberturvallisuuskeskuksen tilannekuvakoordinaattorina.
VUODEN 2022 FRANCHISE NEWS DAYN TEEMANA OLI:
FRANCHISING MUUTTUVASSA MAAILMASSA
FRANCHISE NEWS DAY -PARTNERIT VUONNA 2022 OLIVAT:

Elo on asiakkaidensa omistama työeläkeyhtiö, joka huolehtii asiakasyritystensä työntekijöiden ja yrittäjien lakisääteisestä työeläketurvasta. Elo tukee yrityksien kasvua kattavalla valikoimalla työeläkevakuuttamisen palveluja ja rakentaa yrityksille parempaa työkykyä.
Elo uskoo, että hyvä kasvattaa hyvää – niin työn tuloksissa kuin se tekijöissä. Hyvinvoiva työyhteisö on yrityksen kasvun edellytys. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 % hoitaa työeläkevakuutuksensa Elossa. Tutustu Eloon TÄSTÄ.

Fennian perustamisen juuret ja arvot ovat yrittäjyydessä. Fennia on mukana yrityksen arjessa taloudellisen turvallisuuden kumppanina luomassa edellytyksiä tuottavalle liiketoiminnalle ja turvaamassa sitä. Fennia tarjoaa asiantuntemusta riskienhallintaan, säästämiseen ja sijoittamiseen kolmen yhtiön kautta.
Vakuutusyhtiö Fennia on suomalainen, asiakkaidensa omistama vahinkovakuutusyhtiö. Vakuutusosakeyhtiö Henki-Fennia on erikoistunut vapaaehtoisiin henki-, eläke- ja säästövakuutuksiin sekä vakuutukselliseen varainhoitoon. Se on Fennian sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö. Fennia Varainhoito Oy on sijoituspalveluyritys, joka tarjoaa laadukasta ja kustannustehokasta varainhoitoa.
Yrittäjyys yhdistää franchising-toimintaa ja Fenniaa. Fennia näkee franchisingin merkittävänä ja kasvavana yrittäjyyden muotona nyt ja tulevaisuudessa ja heidän kehittämät ratkaisut tukevat yrittäjää toiminnan kaikissa vaiheissa. Tutustu Fenniaan TÄSTÄ.

Foodstock on moderni hankinta- ja logistiikkakumppani, joka tarjoaa eri kokoisille kansallisille ja kansainvälisille yrityksille räätälöityjä palveluja. Erityisosaamista ja kokemuksen kartuttamaa taitoa Foodstockilta löytyy etenkin ketjuohjatuista yrityksistä.
Foodstockilta saa hankinta-, logistiikka- ja valikoimapalveluita huippuunsa hiotulla ammattitaidolla. Foodstock varmistaa yrityksellesi laadukkaat tuotteet sekä tehokkaan logistiikan. Foodstockin logistiikkapalvelut toimivat valtakunnallisesti, mikä myös mahdollistaa asiakasketjujen sujuvan laajentumisen koko Suomen alueelle, unohtamatta kuitenkaan kansainvälisiä mahdollisuuksia. Foodstockin kanssa ketjuravintolat saavat laadukkaan, vastuullisen ja tarpeiden mukaan räätälöidyn tuotevalikoiman sekä omaa luokkaansa olevan asiakaspalvelun. Laadukkaat raaka-aineet toimitetaan aina suoraan asiakkaiden toimitiloihin ammattimaisella varmuudella ja sovitussa toimitusrytmissä.
Foodstockilla ymmärretään asiakkaiden ja yrittäjien tarpeet perin pohjin, sillä kilpailukykyinen ja vastuullinen valikoima sekä henkilökohtainen palvelu ovat toiminnan kulmakiviä. Yhteistyötä tehdään niin tuotteiden kehitystyössä kuin teknologisten ratkaisujenkin suhteen, sillä yhdessä toimiminen tarjoaa ratkaisuja juuri asiakkaalle sopivalla tasolla.
Foodstockin asiakkaina on tyytyväisiä ketjuliiketoimintaa harjoittavia eri kokoisia kansallisia ja kansainvälisiä kahviloita sekä ravintoloita. Kansainvälisesti toimiva Foodstock on itsenäinen osa Kotipizza-konsernia ja Kotipizza Groupia, joka on osa norjalaista Orkla ASA konsernia.
Tutustu Foodstockiin TÄSTÄ.
One Leasing Finland Oy on kotimainen räätälöityjä leasingrahoitusratkaisuja ja -palveluja tarjoava yritys.
Leasingrahoituksen kohteina ovat henkilö-, paketti- ja kuorma-autot, koneet, laitteet sekä kalusteet. Muiden palveluiden lisäksi One Leasing Finland tarjoaa faktorointia asiakasyritysten positiivisen kassavirran varmistamiseksi.
One Leasing Finland Oy on perustettu vuonna 2018. Yrityksen toimitilat sijaitsevat Vantaalla Aviapoliksen alueella lähellä lentoasemaa.
Yrityksen omistajina on kuusi yrittäjähenkistä, rahoitusalan, yritysrahoituksen, muutosjohtamisen kokenutta ammattilaista ja partneria. Tutustu One Leasingiin TÄSTÄ.

Painotalo Niini - Monipuoliset painopalvelut nopeasti, ketterästi ja asiantuntevasti
Niini on toteuttanut yli 60 vuotta monipuolisesti painotuotteita ja graafista suunnittelua erilaisiin asiakastarpeisiin ketterästi ja nopeasti.
Painotalo Niini on painotoimialan suurin perheyritys, jolle on kautta vuosikymmenten ollut tärkeää se, että asiakkaat saavat hyvää palvelua ja heidän arkeaan pystytään aidosti helpottamaan.
Niinin arvoihin kuuluvat ilo ja hyvä meininki, ammattiylpeys ja vastuullisuus. Asiakkaan toiveet kuunnellaan tarkkaan ja autetaan viestimään helposti, laadukkaasti ja menestyksekkäästi kanavasta riippumatta. Niiniltä saa palvelut ideasta toteutukseen ja lisäksi he tarjoavat tarvittaessa painotuotteiden verkkokaupan, ihan ilmaiseksi, helpottamaan vakio- tai kampanjatuotteiden tilaamista.
Tutustu Niiniin TÄSTÄ. Kuka jeesaa? No Niini.


Kumppaninasi ketjun hallinnoinnin haasteissa
Staria on vakiinnuttanut paikkansa franchisingketjujen asiantuntevana palveluntarjoajana taloushallinnossa kehittäen palvelukonseptiaan palvelemaan erityisesti franchisingketjuja ja niiden yrittäjiä. Se on saavuttanut aktiivisuutensa ja kumppanuuksiensa avulla franchisingsektorilla vahvan aseman. Tutustu Stariaan TÄSTÄ.
Alan johtava suomalainen asiantuntijayritys
FranCon Franchise Consulting on erikoistunut franchisingliiketoimintaan liittyviin konsultointi- ja asiantuntijapalveluihin. FranCon Franchise Consultingin asiakkaita ovat pääsääntöisesti aloittavat ja toimivat franchisingketjuyritykset. Lisäksi he tarjoavat palveluitaan myös aloittaville ja toimiville franchisingyrittäjille sekä franchisingtoiminnan sidosryhmille. Tutustu FranCon Franchise Consultingiin TÄSTÄ.
Alan johtavaa koulutusta
Franchise Business College tarjoaa monipuolista koulutusta sekä ketjujen johdolle että ketjun yrittäjille. Myös franchisingyrittäjyydestä kiinnostuneille on omat koulutusohjelmansa. Katso lisää TÄSTÄ.

www.ketju.fi -“sivusto on yrittäjyydestä kiinnostuneiden henkilöiden ja uusia yrittäjiä hakevien ketjujen kohtaamispaikka. Lue lisää TÄSTÄ.
