Franchise News Dayssa tarkasteltiin franchisingia muuttuvassa maailmassa

Franchise News Day -tapahtuma pidettiin onnistuneesti – kolmen vuoden tauon jälkeen. Tilaisuuden teemana oli Franchising muuttuvassa maailmassa.
Suomen suurin franchisingketjujen johdolle suunnattu Franchise News Day -tapahtuma pidettiin torstaina 22.9.2022 Helsingissä VALO Work&Hotel:ssa.
Tämän vuoden teemana oli Franchising muuttuvassa maailmassa. Ohjelma rakentui ko. teeman ja muiden franchisingsektorilla esiintyvien ajankohtaisten aiheiden ympärille. Franchise News Dayssa kuultiin mielenkiintoisia puheenvuoroja ja keskusteluita niin yrittäjien yrittäjyystaitojen kehittämisestä, monikulttuurisuuden huomioimisesta ketjun johtamisessa, vastuullisuudesta, multiunit-yrittäjyydestä ketjun kasvustrategiana kuin kyberturvallisuudestakin.
Tilaisuuteen oli ilmoittautunut 70 ketjujohtajaa ja noin 20 erilaisten palveluiden tarjoajien edustajaa.
MITEN
FRANCHISINGYRITYSTEN TULISI HUOMIOIDA MAAILMAN MYLLERRYKSET LIIKETOIMINNASSAAN?
Franchise News Dayn avauspuheenvuorossa kansanedustaja Elina Valtonen loi katsauksen Suomen talouspolitiikkaan tässä maailmantilanteessa.
YRITTÄJÄTAIDOT KETJUN MENESTYMISEN KULMAKIVENÄ
Osaava franchisingyrittäjä menestyy. Yrittäjien liiketoimintaosaamista on tärkeä kehittää, sillä todelliset menestystarinat syntyvät sitten kun, toimiva konsepti yhdistyy yrittäjän määrätietoiseen asenteeseen sekä vahvaan yrittäjyysosaamiseen. Franchise News Dayssa kuultiin Go On -ketjun kokemuksia liiketoimintaosaamisen systemaattisesta kehittämisestä ja valmennuksen merkityksestä ketjun strategisten tavoitteiden tukemisessa.
Go On Groupin toimitusjohtaja Janne Korhonen (kuvassa ylhäällä) sekä Go On -yrittäjä Kimmo Hanhisuanto (kuvassa vasemmalla) kertoivat, miksi ketjun yrittäjien liiketoimintaosaamisen kehittäminen kannattaa. Moderoijana toimi Essi Liljemark Franchise Business Collegesta (kuvassa oikealla).
MONIKULTTUURISUUDEN HUOMIOIMINEN KETJUN JOHTAMISESSA
Monikulttuurisuus on yleistynyt voimakkaasti franchisingsektorillakin viime vuosina. Kun ketjussa on yrittäjiä ja työntekijöitä lähtöisin useista eri maista, erilaisista taustoista, uskonnoista, ammateista, äidinkielistä ja muista kulttuuriin vaikuttavista tekijöistä, asettaa se ketjun johtamiselle uudenlaisia haasteita, mutta myös mahdollisuuksia. Näistä keskusteltiin ja vaihdettiin kokemuksia eri ketjujen kesken Franchising News Dayn paneelikeskustelussa.
Paneelikeskustelua johti Laatutakuu -ketjun toimitusjohtaja Henri Häyrinen (kuvassa oikealla takana). Panelisteina toimivat R-kioski -ketjun aluepäällikkö Jarkko Kallio (kuvassa vasemmalla edessä), Kotirinki -ketjun toimitusjohtaja Joni Lappalainen (kuvassa vasemmalla takana) sekä Robert`s Coffee -ketjun toimitusjohtaja Harri Koivula (kuvassa oikealla edessä).
ONKO FRANCHISINGISSA VIHERPESUA?
Vastuullisuus on päivän sana ja ketjujen odotetaan toimivan vastuullisuusteema huomioiden lähes joka tilanteessa. Vastuullisuudesta on tullut jopa muotitermi, jonka merkitystä moni miettii. Franchise News Dayssa viestintäkonsultti Antti Isokangas haastoi ketjujohtoa miettimään, mitä vastuullisuus todella ketjun toiminnoissa tarkoittaa sekä miten vastuullisuus varmistetaan toiminnoissa.
MULTIUNIT-YRITTÄJYYS KETJUN KASVUSTRATEGIANA
Multiunit- eli monitoimipaikkayrittäjyys on ollut franchisingsektorilla viime vuosien globaali teema. Suomessakin monet ketjut ovat lähteneet tietoisesti rakentamaan multiunit-yrittäjästrategiaa kasvun vahvistamiseksi. Millaisia mahdollisuuksia ja haasteita se luo ketjuille ja miten ko. strategiaa toteutetaan suunnitelmallisesti ja hallitusti - siitä keskusteltiin Franchise News Dayn toisessa paneelikeskustelussa.
Paneelikeskustelua johti Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Heidi Stirkkinen (kuvassa vasemalla). Panelisteina toimivat Alina-ketjun toimitusjohtaja Satu Jäntti (kuvassa keskellä) ja Subway-ketjun Business Developer Petteri Lehtimäki (kuvassa oikealla).
KYBERTURVALLISUUS – MILLAISIIN HYÖKKÄYKSIIN KETJUJEN ON VARAUDUTTAVA JA MITEN?
Kyberturvallisuus on päivän sana. Ukrainan sota on tuonut lisämausteensa aiheeseen ja yritysten onkin tärkeää pohtia, miten turvallisuusuhkiin tulee varautua ja miten tulee toimia, jos kyberhyökkäys osuisi kohdalle. Franchise News Dayssa käytiin Kyberturvallisuuskeskuksen asiantuntijan johdolla läpi, miten ketjujen tulee varautua mahdollisiin hyökkäyksiin ja miten viranomaiset voivat auttaa sellaisessa tilanteessa.
Kyberturvallisuuskeskuksen erityisasiantuntija Markus Happonen (kuvassa lavalla) toi puheenvuorossaan esille, miten ketjujen on syytä varautua mahdollisiin kyberhyökkäyksiin.
FRANCHISE SUPPLIER PITCH - KISAN VOITON VEI FOODSTOCK
Tilaisuudessa Franchise News Dayn yhteistyöpartnerit nousivat vuorollaan lavalle suorittamaan 30 sekunnin mittaisen myyntipuheen, minkä jälkeen yleisö sai äänestää, kuka piti parhaan ”pitchin”. Partnerit olivat hienosti valmistelleen puheensa ja osasivat heittäytyä lavalla.
Tämän ns. Franchise Supplier Pitch -kisan voitti Foodstock, jonka kaupallinen johtaja Satu Hyvärinen valloitti yleisön vauhdikkaalla esityksellään.
Yllä olevassa kuvassa vasemmalla tilaisuuden juontaja Henri Laakso FranCon Franchise Consultingista antaa palkinnon yhdessä Franchise Newsin Katja Makkosen kanssa Franchise Supplier Pitchin voittajalle, Satu Hyväriselle Foodstockilta (keskellä).
Katso Franchise News Day 2022 -video tästä:
Franchise News Dayta saatiin viettää onnistuneesti kolmen vuoden pandemiatauon jälkeen iloisissa merkeissä ja tärkeiden asioiden äärellä.
Franchise News kiittää kaikkia tapahtumaan osallistujia ja partnereita mukana olosta! Ensi vuonna nähdään!