R- kioski -ketju avustusjärjestö Hopen yhteistyökumppaniksi auttamaan vähävaraisia perheitä

Koronakriisin aiheuttamat työttömyys ja lomautukset ovat ajaneet monet perheet ahdinkoon. R-kioski -kauppiaiden toimesta R -kioski -ketju käynnisti 7.9. kampanjan tukemaan ahdingossa olevien perheiden hyvinvointia.
R-kioskin parhaillaan menossa olevan pullakampanjan tavoitteena on kerätä 8000€ Hope ry:lle, joka tukee kiireesti avuntarvitsevia perheitä. Kuvassa Euran R-kioskin myyjä Noora Siltanen. (kuva: www.r-kioski.fi)
Vähävaraisten lapsiperheiden avustusjärjestö Hope ry:llä on käynnissä historiansa kiireisin syksy. Koronakevään aikana 100 000 suomalaista lasta tippui köyhyysrajan alle (Lastensuojelun keskusliitto), ja hätä on jatkunut kovana myös syksyn aikana.
Hope ry:n toiminnanjohtaja Eveliina Hostila kertoo Hopen saaneen elokuun aikana avunpyyntöjä jo 3000 perheeltä ja perheissä on yhä enemmän pulaa elämän perusedellytyksiin kuuluvista asioista, kuten ruuasta. Normaalista poiketen myös Hope jakoi keväällä ruoka-apua ja nyt syksyllä apua on kaivattu erityisesti koululaisille vaatteiden, kuten talvea varten toppatakkien ja koulureppujen muodossa.
Hopen tavoitteena on auttaa jokaista perhettä, joka heille tukipyynnön laittaa. ”Valitettavasti mekin kamppailemme jo resurssien kanssa, vaikka auttamishalua suomalaisilla on paljon. Meille on tärkeää saada tavaralahjoitusten lisäksi myös varoja perheiden tukemiseen. Tässä yrityksillä on merkittävä asema”, Hostila toteaa.
Turvatakseen resurssinsa Hope etsii aktiivisesti uusia yritysyhteistyökumppaneita. Hostila on iloissaan siitä, että syksyllä uudeksi suureksi valtakunnalliseksi kumppaniksi lähti muun muassa R-kioski. Hostila kertoo, ettei kyseessä ole heille merkittävä yhteistyö ainoastaan tuen kautta, vaan että tarkoitus on R-kioskin kautta kasvatettua myös omaa näkyvyyttään.”Toivommekin, että esimerkiksi R-kioskin mainonnan kautta tavoittaisimme myös uusia vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneita ihmisiä, sillä kaikki eivät meistä ole välttämättä edes kuulleet ja avustustyömme tehdään vapaaehtoisvoimin”, Hostila pohtii.
R-kioskin markkinointijohtaja Ann-Charlotte Schalinin mukaan aloite yhteistyöhön Hopen kanssa tuli R-kauppiailta. ”Moni paikallisista kauppiaistamme välitti tietoa tuntemistaan perheistä, joilla oli keväällä suuri hätä. Ryhdyimme yhdessä pohtimaan, miten voisimme yhdessä auttaa ja löysimme onneksi Hopen, jonka kautta voimme tukea perheiden hyvinvointia valtakunnallisesti”, Schalin toteaa.
R-kioski Suomen suurimpana take-away-kahvimyyjänä käynnisti 7.9. yhdessä Hopen kanssa kuukauden mittaisen kampanjan, jossa kaikista paisto- ja leipomotuotteista ohjataan 2 senttiä Hopen toimintaan. Samaan aikaan R-kioski on alentanut tuotteiden, kuten pullan hintaa 1 euroon, kun asiakas ostaa vähintään kaksi tuotetta. Kampanjan tavoitteena on kerätä 8000 euroa.
Schalin kertoo R-kioskin tarkoituksena olleen valita valikoimasta tuote, jota heillä myydään paljon, jotta saataisiin kokoon mahdollisimman suuri lahjoitussumman. ”Nyt on siis kaksi hyvää syytä ostaa pullaa itselle ja kaverille, sillä herkkuhetken lisäksi voi tukea vielä hyvää asiaakin”, Schalin hymyilee.
Hostilan mukaan, 8000 euron lahjoitussummalla pystytään auttamaan vähintään 100 perhettä.
Lue alkuperäinen uutinen tästä.