Suomalainen kahvilaketju Arnolds juhlii 30-vuotista taivaltaan

Arnolds-ketjun perustaja Jussi Laurila sai aikoinaan USA:ssa vietetyn vaihto-oppilasvuoden innoittamana idean siitä, kuinka voisi rikastuttaa Suomessa jo suosiota kasvattanutta pikaruokakulttuuria laadukkailla tuotteilla. Tuosta ideasta syntyi Arnolds - haastaja suomalaisten jo perinteikkäille berliininmunkeille ja munkkipossuille.
9.10.2021 oli Arnolds-ketjun virallinen syntymäpäivä. On tullut kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun ensimmäinen Arnolds-kahvila avattiin Turun Hansakortteliin vuonna 1991. Tämän jälkeen uusia kahviloita on noussut yksi toisensa jälkeen lisää. Nykyään Suomessa on 28 Arnoldsia, Helsingistä aina Ouluun asti, joiden lisäksi donitseja valmistetaan ja myydään 62 ABC-liikenneasemalla.
ARNOLDSIN TARINA ALKOI 30 VUOTTA SITTEN
Moni luulee, että Arnolds on kansainvälinen ketju, mutta
toisin on. Arnolds-ketjun omistus on ollut alusta asti 100 % kotimainen.
Arnoldsin perustaja Jussi Laurila vietti nuorena miehenä vaihto-oppilasvuoden USA:ssa. Tuona aikana Laurila rakastui pikaruokaan ja kiinnostui franchisingliiketoiminnasta. Kotiin palattuaan lähti hän opiskelemaan Sveitsiin hotellialan johtamista, ja kiinnostus pikaruokakulttuuria sekä franchisingtoimintamallia kohtaan kasvoi edelleen.
Laurila pohti 90-luvun suuressa lamassa, mitä laadultaan ensiluokkaista, mutta pikaruokakonseptilla toimivaa voisi tarjota Suomen markkinoilla. ”Donitsit tuntuivat mieleeni nousseista vaihtoehdoista suomalaisille tutuimmalta, sillä olihan meillä jo pitkät perinteet berliininmunkkien ja munkkipossujen kanssa. Syntyi idea täydellisten donitsien valmistamisesta ja Arnoldsin tarina alkoi”, muistelee Laurila.
Hän lisää: "Lähdimme kehittämään donitsi-ideaa kahden ystäväni kanssa. Koska halusimme tehdä täydellisiä donitseja, ostimme parhaita mahdollisia raaka-aineita ja ryhdyimme valmistamaan tuotteita. Se, mikä maistui suussa hyvältä, pääsi eteenpäin.”
Kotimaisen Arnoldsin matka on kestänyt jo 30 vuotta. ”Suurin kiitos kuluneista vuosista kuuluu yrittäjillemme ja työntekijöillemme”, kiittelee Arnoldsin perustaja Jussi Laurila.
RESEPTIIKAN TAUSTALLA HUIPPUAMMATTILAISIA
Arnoldsin tuoterepertuaari on aikojen kuluessa laajentunut paljon. Alun perin donitsipaikkana aloittaneen ketjun valikoimaa täydennettiin 2000-luvun alussa suolaisilla tuotteilla ja myöhemmin myös muun muassa aidoista hedelmistä ja marjoista valmistettavilla Smoothieilla ja Fruitieilla sekä vastuullisesti tuotetuilla kahveilla.
”Tuotekehityksessä on ollut mukana alan huippuammattilaisia.
Suolaiselle puolelle lähtiessämme tuli mukaan myös osakkaaksi yritykseemme
päätynyt kokki Harri Syrjänen. Upeita tuotteita on valmistunut myös
Vuoden kokki -voittajan ja Bocuse D’or -kilpailijan, keittiömestari Petteri
Luodon käsistä”, Laurila taustoittaa.
Raaka-aineiden korkea laatu ja tuotteiden tuoreus ovat olleet alusta asti Arnolds-toiminnan lähtökohta ja niistä pidetään kiinni vielä tänäkin päivänä. Donitsien suklaakuorrutus tehdään aidosta belgialaisesta suklaasta, tietysti. Jokainen donitsi paistetaan, täytetään, kuorrutetaan ja koristellaan käsityönä paikan päällä kahvilassa. ”Suosituin makea tuotteemme kautta aikojen on Kinuski Original, jonka osuus donitsien kokonaiskappalemyynnistä on vuosittain noin 15 %,” Laurila kertoo.
Vaikka paljon kokonaan uuttakin on tullut, ei perinteisiä donitseja ole unohdettu vuosikymmenten aikana. Kuluvan juhlavuoden kunniaksi saivat donitsinystävät ehdottaa ja äänestää juhlavuodelle uutuusmakuja. Koko kevään käynnissä olleen donitsikisan voittajaksi nousi Banoffee, joka saapui pitkän odotuksen jälkeen myyntiin lokakuun puolivälin paikkeilla kaikissa Arnolds-kahviloissa.
YSTÄVÄNPÄIVÄ – SUOSITUIN DONITSIPÄIVÄ
Arnolds-kahviloissa syödään noin 2,6 miljoonaa donitsia vuodessa. Ystävänpäivä on selkeästi vilkkain yksittäinen kauppapäivä, jolloin omia rakkaimpia muistetaan erityisesti sydändonitsein. Ystävänpäivänä myydään makeita Arnoldsin herkkuja lähes 30 000 kpl.
”Myös vappu ja joulu sekä muut suomalaisille tärkeät sesongit ovat vilkasta donitsien myyntiaikaa. Kun ihmisiä liikkuu paljon kauppakeskuksissa, riittää meilläkin vilinää. Viime vuosina myös yhä useammat häät, rippijuhlat ja valmistujaiset on juhlittu donitsikakun tai -seinän kera”, Laurila toteaa.
YRITTÄJIÄ JO TOISESSA SUKUPOLVESSA
Arnolds-kahvilat ovat aina paikallisen yrittäjän vetämiä. Tällä hetkellä ketjussa on 23 franchisingyrittäjää.
Franchising-mallin mukaisesti Arnolds-yrittäjä saa käyttöönsä valmiin toimipisteen, herkulliset tuotteet, tunnetun ketjun edut sekä kattavan koulutuksen ja jatkuvan tuen menestyksen rakentamiseen.
Ensimmäinen Arnolds-yrittäjä aloitti kahvilatoiminnan Kempeleen Zeppelinissä 1992. Zeppelinin kahvila toimii yhä samalla tutulla paikallaan, joskin jo uuden yrittäjän luotsaamana. Pisimmät urat Arnolds-yrittäjänä ovat jatkuneet jo yli 20 vuoden ajan. Ketjussa on päästy todistamaan myös sukupolvenvaihdoksia, kun eläköityvien yrittäjien jälkikasvut ovat siirtyneet toimipisteiden johtoon.
”Sanon aina, että tämä on fantastinen yrittäjäkoulu, joka tarjoaa tosi hyvät mahdollisuudet tulevaisuuteen. Moni aloittava yrittäjä kertoo, että aluksi jännittää, mutta kertoo yllättyneensä, kuinka helposti toiminta alkaakin sitten sujua”, kertoo Laurila.
KASVUA UUSILLA AVAUKSILLA
Korona on vaikuttanut ravintola-alaan merkittävästi. Arnoldsilla pandemia-aika on mennyt kuitenkin Laurilan mukaan kohtalaisesti, luultavasti paremmin kuin toimialalla yleisesti. Nyt näkymät ovat positiiviset ja myynnit ovat palautumassa normaaleiksi.
”Korona on ymmärrettävästi koskettanut myös meitä. Erityisesti pääkaupunkiseudun tilanne on ollut ajoittain aika katastrofaalinen. Kun ihmiset jäivät koteihinsa etätöihin ja liikkuminen minimoitiin, vähenivät myös meidän asiakasmäärät. Etenkin Helsingin keskustan liiketilojen kovat vuokrat toivat omat haasteensa muutoinkin hankalaan tilanteeseen”, Laurila vakavoituu.
Tähtäimessä on kasvattaa ketjua uusilla avauksilla kotimaassa. ”Haemme uusia liikepaikkoja ja yrittäjiä tälläkin hetkellä. Lisäksi tarkkailemme mahdollisuuksia viedä Arnolds-tuotteita vähittäiskaupan puolelle”, Laurila kertoo.
Vaikka Arnoldsin kaukaisimmat pop-up -donitsikahvilat sijaitsevat Tokiossa Japanissa, ei Arnoldsilla ole lähitulevaisuuden suunnitelmissa lähteä sen suuremmin kansainvälisille markkinoille. ”Uskon, että tuotteillamme riittäisi hyvinkin kysyntää Suomen lisäksi myös muissa maissa. Olemme saaneet vuosikymmenten aikana maailmalta paljon palautetta siitä, että donitsimme ovat ihan mahtavia”, lisää Laurila.
Arnoldsin juhlavuoden kunniaksi donitsinystävät saivat ehdottaa ja äänestää juhlavuodelle uutuusmakuja. Donitsikisan voittajaksi nousi Banoffee, joka saapui myyntiin lokakuun puolivälin aikoihin.
Franchisingasiantuntija Henri Laakso, FranCon Franchise Consultingista kertoo Arnoldsin olevan mallina monelle suomalaisessa franchisingtoiminnassa.
”Muistan hyvin, kun Arnolds ”tuotiin” Suomeen. Monet nimittäin luulivat, että Arnolds on kansainvälinen konsepti, sillä se näytti ilmeeltään ja muodoltaan hyvin amerikkalaiselta – mikä oli ehkä tarkoituskin. Franchisingissa kiinnostava ja hyvämaineinen brändi on kaiken a ja o. Arnolds on ollut alusta alkaen mielenkiintoinen ja siitä on rakentunut – tai rakennettu - laadukas suomalainen brändi, jonka lähes jokainen suomalainen tuntee. Suomessa ei ole kovin monta vastaavaa pienyritystä, joka on kyennyt rakentamaan nollasta aidosti valtakunnallisen brändin, joka voidaan asettaa tasavertaisesti tunnetuimpien kansainvälisten brändien rinnalle”, Laakso kertoo.
Laakso jatkaa: ”Franchisingtoiminnassa menestyäkseen konseptin tulee olla selkeä, monistettavissa ja kaupallisesti hyödynnettävissä. Arnolds on onnistunut toteuttamaan kaikki nämä näkökulmat. Se on myös uudistunut aina ajan vaatimusten mukaisesti. Laatu on ollut toiminnan kantava teema kautta aikain, mikä näkyy paitsi tuotteessa, myös toiminnan puitteissa ja markkinoinnissa. Onnistumisesta todistaa omalta osaltaan sekin, että Arnolds on palkittu jo kahdesti Suomen Franchising-Yhdistyksen myöntämällä Vuoden Franchisingketju-tittelillä, joka on franchisingsektorin korkein tunnustus hyvästä työstä alan toimijana. Omassa työssäni autan yrityksiä rakentamaan ja kehittämään franchisingketjuliiketoimintaa ja tiedän, että Arnolds on ollut esikuvana ja mallina monelle suomalaiselle alkavalle ketjulle. Se on suuri saavutus ja onnittelenkin Arnoldsin omistajia, työntekijöitä ja ennen kaikkea yrittäjiä työntekijöineen hyvästä työstä menneen 30 vuoden aikana!”
Franchise News
onnittelee 30-vuotiasta Arnoldsia!