Ketjuilla hurja halu kasvaa

Franchisingketjut odottavat kovia kasvulukuja tälle ja ensi vuodelle.
Ennusteet tämän vuoden liikevaihdon kasvuksi ovat 5,5 prosenttia ja ensi vuodelle jopa 7,3 prosenttia. Se on paljon, jos lukuja vertaa suomalaisyritysten keskimääräiseen kasvuun. Eri arvioiden mukaan yritysten liikevaihto kasvaisi tänä vuonna keskimäärin noin prosentin.
Tiedot selviävät uudesta franchisingalan kasvuselvityksestä, jonka tulokset julkaistiin Franchise News Dayssa 20. syyskuuta.
Ketjujen pääsy kasvutavoitteisiin vaatii onnistumista monella rintamalla. Ketjut tarvitsevat satoja uusia yrittäjiä ja osa pohtii tosissaan kansainvälistymistä.
R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen sanoo, että uusia kauppiaita haetaan jatkuvasti.
- Yrittäjiä kyllä löytyy, mutta me etsimme lisää nimenomaan hyviä yrittäjiä. Hyvällä yrittäjällä on aito halu palvella asiakkaita, Rissanen kertoo.
Hänen mukaansa kauppiailla on kova halu menestyä. R-kioskilla on tällä hetkellä kauppias noin 600 myymälässä ja myymälöiden liikevaihto on keskimäärin puoli miljoonaa euroa.
- Meillä on vahva arvopohja ja voittamisen kulttuuri. Kauppiaat tekevät häikäiseviä suorituksia myynnin kehittämisessä. Intoa on ja joskus pientä lisäpontta tuo leikkimielinen kisailu. Esimerkiksi keväällä päätimme kauppiaiden kanssa, että haluamme myydä kahvia yhdessä kuukaudessa enemmän kuin sisaryrityksemme Ruotsissa, Rissanen kuvailee.
R-kioski käyttää useita rekrytointikanavia. Se järjestää trainee-ohjelmia sekä infotilaisuuksia ja tekee yhteistyötä Suomen Uusyrityskeskusten ja Ketju.fi:n kanssa.
Kynnys kauppiaana aloittamiseksi on pyritty tekemään mahdollisimman matalaksi.
- Rahallinen panos on pieni. Meillä on myös puolen vuoden koeaika puolin ja toisin.
Sadan myymälän tavoite
Lemmikkieläinketju Faunatar hakee niin ikään kasvua uusia yrittäjiä rekrytoimalla. Toimitusjohtaja Johanna Valon mukaan ideaali tahti on 3-4 uutta yrittäjää vuodessa.
- Talous piristyy ja yrittäjät hakeutuvat meille. Viimeiset viisi vuotta kasvun jarruna on ollut se, että yrittäjät eivät ole saaneet rahoitusta, Valo kertoo.
Faunattareen tulee yrittäjäehdokkaita muun muassa eri harrastuspiirien kautta. Ketjun tavoitteena on kasvattaa myymälöiden määrä sataan. Tällä hetkellä Faunattarella on 26 liikettä, joista kuusi on ketjun omistuksessa.
- Meillä on myös ulkomaat vakavasti harkinnassa, Valo sanoo.
Classic Pizza Restaurant ulkomaille
Classic Pizza Restaurant on jo tehnyt päätöksen kansainvälistymisestä.
Liiketoimintajohtaja Terhi Okkonen kertoo, että seuraavan vuoden aikana Classic Pizzan ravintola avautuu Tukholman alueella Ruotsissa.
- Ruotsin markkinat ovat aika samanlaiset kuin Suomessakin. Ruokaravintolat kasvavat voimakkaasti, Okkonen sanoo.
Hänen mukaansa Classic Pizza ei myy pelkästään pitsaa, vaan arjen luksusta. Konseptia on hiottu vuosikausia.
Hankolaislähtöinen Classic Pizza täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Samojen omistajien luoma toinen konsepti, Hangon Makaronitehdas, on perustettu 2010. Yhteensä ravintoloita on tällä hetkellä 16, joista Classic Pizzoja on 13.
- Meillä on kaksi franchisingkumppania, Holiday Club Resort ja Levi Hotel Spa. Alun perin tarkoituksenamme ei ollut kasvaa franchisingin avulla. Holiday Clubista otettiin kuitenkin meihin yhteyttä ja siitä se lähti, Okkonen muistelee.