Kauppalehti: Suomalaisketjuilla kova tahto kansainvälistyä
Ulkomaisten franchisingyritysten tuloa Suomeen jarruttaa se, ettei löydy sopivia yrittäjiä.
Franchise-toimintaa harjoittavat suomalaisyritykset ovat halukkaita laajentamaan ulkomaille.
Suomen Franchise-yhdistyksen mukaan yli 30 ketjua toimii ulkomailla, noin 40 maassa. Vain Suomessa toimivista 20 prosenttia on hakemassa markkinoita ulkomaita.
Maailmalle menneitä ovat muun muassa donitsi-ketju Arnolds, Robert's Coffee, Hesburger, R-kioski, Musti ja Mirri, M Room, Pancho Villa ja Gymi.
-Robert's Coffeella on jo 67 kahvilaa ulkomailla, sillä on muun muassa irakilainen Facebook-sivu-, sanoo Franchise-yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.
Suomessa toimivista franchise-yrityksistä 25 prosenttia on ulkomaisia. Ulkomaisten ketjujen osuus uusista yrityksistä oli viime vuonna 19 prosenttia, kun se toissa vuonna oli alle 8 prosenttia. Ulkomaalaisten kasvu johtuu osittain siitä, että Suomessa jo pitkään olleet yritykset avasivat ensimmäisiä franchising-yksiköitään.
Ulkomaisten yritysten tuloa on jarruttanut se, että sopivia franchising-yrittäjiä ei ole löytynyt.
-Ketjut etsivät yleensä yhtä toimijaa, joka ottaisi vastuulleen konseptin. Se vaatii jo enemmän pääomaa, eikä tällaista master-franchise-kumppania ole helppo löytää-, Vastamäki kertoo.
Sopivia franchise-yrittäjiä voi ylipäätään löytyä aiempaa helpommin, koska työelämä on muuttunut epävarmemmaksi.
-Valtion pitkää leipää ei enää ole, ja yrittäjyydestä on tullut monelle vaihtoehto. Yrittämiseen kuuluu kuitenkin riski siitä, että toiminta voi olla tappiollista. Yrittäjä vaikuttaa vahvasti omalla toiminnallaan tulokseensa.-, kertoo Juha Vastamäki.
Lue alkuperäinen uutinen Kauppalehdestä.