Euroopan suurimmaksi, nyt liikkeitä avataan Tanskaan ja Norjaan -“ Amerikan-valloituksessa on törmätty kulttuurieroihin kuten tippikulttuuriin

Tamperelaisen M Roomin suunnitelmissa on sata liikettä Tanskaan ja Norjaan.


Tanskalainen Ole Fredslund alkaa johtaa M Roomin Tanskan-toimintoja. (Kuva: Outi Pyhäranta / HS)

Tamperelainen M Room on kasvanut kymmenessä vuodessa Euroopan suurimmaksi parturiketjuksi, joka toimii jo kuudessa maassa. Vuosi sitten ketju kertoi laajenevansa Yhdysvaltoihin. Kuluvan vuoden aikana on lanseerattu myös miesten ihonhoitosarja. Tämän kesän uutinen on, että M Room pyrkii laajenemaan Tanskaan ja Norjaan, jonne aiotaan avata sata liikettä. Siksi tanskalainen pr- ja markkinointiammattilainen Ole Fredslund on käymässä Helsingissä. Hän on tehnyt M Roomin kanssa franchise-sopimuksen ja ryhtyy pyörittämään Tanskan-toimintoja.

-Minulla on suomalainen avopuoliso. Viime syksynä tapasin M Roomin miehet ja vaikutuin siitä, kuinka vakavasti he ottavat brändinsä. Tämä liikeidea on uniikki.- Fredslund viittaa esimerkiksi ketjun asiakkailleen myymiin vuosijäsenyyksiin sekä niiden mukanaan tuomiin etuihin ja palveluihin. Samanlaista ketjua ei ole Tanskassa.

-M Roomilla on 62 parturiliikettä Suomessa. Tanskassa voisimme päästä samaan. Suunnitelmamme on, että ensimmäisenä vuonna avaamme kolme liikettä, seuraavana taas kolme ja sen jälkeisenä vuonna neljä.- Fredslundin mielestä kasvusuunnitelma on jopa vaatimaton. -Meidän pitää ryömiä ennen kuin voimme kävellä ja kävellä ennen kuin voimme juosta. Iso kysymys on tietysti se, pitävätkö tanskalaiset konseptistamme.- Vaikka konsepti miellyttäisikin, onnistuuko M Room Tanskassa ja Norjassa paremmin kuin muualla Euroopassa?

Laajenemisyrityksistä huolimatta M Roomin franchising-liiketoimintaa pyörittävän emoyhtiön liikevaihdon kasvu tasaantui viime vuonna. Vika on siinä, että on valittu vääriä liiketiloja, tehty virheitä hinnoittelussa ja törmätty kulttuurieroihin, kuten partureiden tippikulttuuriin, sanoo M Roomin uusi toimitusjohtaja Markku Kosonen.

-Suomessa olemme tottuneet jakamaan asiakkaita, emme omimaan heitä. Asiakkaathan ovat M Roomin asiakkaita.- Tippimaissa parturit haluavat mustasukkaisesti pitää omat asiakkaansa, etteivät menetä lisäansioitaan. Kun ongelma huomattiin, se ratkaistiin jakamalla tipit partureiden kesken.

Oppimista on ollut myös johtamisessa. Suomalaisessa parturikulttuurissa annetaan tekijöille vastuuta ja vapautta. -Sen sijaan esimerkiksi saksalaiset ovat sanoneet suoraan, että he haluavat tiukempaa johtamista, käskyjä ja komentoja-, Kosonen kertoo. -On Herr ja Frau, ja kun johtaja sanoo jotain, sitten toimitaan.-

Viime kesän iso uutinen oli M Roomin Amerikan-valloitus, mutta toistaiseksi liikkeitä on pystyssä vain kaksi. -Amerikan johtaminen Suomesta on sula mahdottomuus jo aikaeronkin takia. Neuvottelut jatkuvat kuitenkin edelleen, ja Amerikan unelma elää.-

Virheiden jälkeen yrityksen johdossa on tehty muutoksia. Uusi toimitusjohtaja löytyi ketjun sisältä: Markku Kosonen on pyörittänyt M Roomin pääkaupunkiseudun liikkeitä, joiden liikevaihto on lähes kaksinkertainen emoyhtiöön verrattuna.

Nyt erilaisten omistusmallien jälkeen tehdään master franchise -sopimuksia, joissa paikallinen yrittäjä vastaa kokonaan liiketoiminnasta. -Tämä on sama malli kuin kaikilla isoilla, kuten McDonald'silla.- Suomeksi se tarkoittaa, että tanskalainen Ole Fredslund palkkaa parturit ja vuokraa liiketilat, tekee markkinointia ja hankkii asiakkaita. Käyttöönsä hän saa M Roomin kehittämän brändin, tuotteet ja järjestelmät. -Esimerkiksi meidän tietojärjestelmämme kertoo, kuinka asiakas haluaa hiuksensa leikattavan ja mikä väriseos laitetaan päähän. Jäsenemme voivat leikkauttaa hiuksensa missä tahansa M Roomin liikkeessä. Jos on vaikka Porissa käymässä, yhtä hyvin voi hypätä parturiin siellä.- Parturia kaipaava voi tulevaisuudessa avata M Roomin puhelinsovelluksen ja valita liikkeen, joka on lähimpänä tai jossa on lyhin jonotusaika.

Jos M Room onnistuisi levittäytymään maailmalle, se tekisi historiaa. Kampaamo- ja parturialalla kasvu ja ketjuuntuminen tuntuvat nimittäin tuottavan harvinaisen paljon vaikeuksia. Kampaamopuolella on muutamia isoja yrityksiä, kuten Vidal Sassoon ja Tony & Guy, jotka pyrkivät tarjoamaan samantasoista palvelua liikkeissään kaikkialla maailmassa. Parturiketjuista suurin on M Roomin tietojen mukaan amerikkalainen Sportclips. -Niillä on 1-‰300 liikettä Yhdysvalloissa, ja ne toimivat franchising-periaatteella. Sportclips on keskittynyt puhtaasti hiusten leikkaamiseen, eikä siellä tarjota edes partapalveluita. Heillä on sporttibaari ja paljon telkkareita, joista katsotaan urheiluohjelmaa pitkin päivää.-

Suomalainen ketju aikoo viedä palvelunsa pidemmälle. -Tarjoamme parranajot sekä kasvo- ja päähieronnat. Testissä on manikyyri. Palveluille alkaa olla kysyntääkin, sillä kymmenessä vuodessa monen miehen suhde karvoihinsa on muuttunut. Miesten kosmetiikan myynti on kasvanut, on nähty globaali partatrendi, ja hiuksiin kiinnitetään enemmän huomiota kuin aiemmin. Kun M Room aloitti vuonna 2008, se tarjosi jäsenilleen rajattomat hiustenleikkaukset kiinteään hintaan. -Kannustimme miehiä käymään mahdollisimman usein parturissa.- Vuosikymmen myöhemmin osa miehistä käy trimmauttamassa hiuksensa jopa useita kertoja viikossa. -Siksi asetimme viime vuoden lopussa kohtuukäyttörajat. Nyt jäsenyyteen kuuluu hiustenleikkaus noin kahden tai kolmen viikon välein jäsentason mukaan.-

Muutos on huomattu myös Tanskassa. -Hipsterien partatrendin jälkeen Tanskassa puhutaan viikingeistä, ja siihen kuuluvat pitkät tukat ja parrat. Trendi näkyi jopa Euroviisuissa-, Ole Fredslund sanoo nauraen. Hänestä Tanskassa on erityisen tärkeää onnistua hinnoittelussa. -Nyt markkinat jakautuvat kahtia. High fashion -partureissa ja miestentukkaa leikkaavissa kampaamoissa hiustenleikkaus maksaa 80-“100 euroa. Toisessa päässä ovat parturit, joissa tukkaa ei edes pestä vaan se leikataan 10-“15 minuutissa. Niissä hinta on 13-“15 euroa.- Fredslund aikoo hinnoitella M Roomin liikkeet siihen väliin ja viedä asiakkaita kalliimmista liikkeistä. -Meidän pitää voida sanoa, että saatte laadukkaan hiustenleikkuun ja groomingin, mutta puoleen hintaan.- Lisäksi Fredslund aikoo houkutella asiakkaita parturiin muillakin keinoilla. -Järjestämme viininmaistajaisia, viski-iltoja, jalkapalloiltoja ja laadukkaiden autojen testaamista.-

Fakta

  • Toimintaa kuudessa maassa
  • M Room on Toni Kylätaskun ja Petri Sipiläisen vuonna 2008 perustama parturiketju. 
  • Toimii Suomen lisäksi Latviassa, Saksassa, Ruotsissa, Virossa ja Yhdysvalloissa. 
  • Suomessa 62 liikettä. 

Lue alkuperäinen uutinen HS.fi.

 

Franchise News 27.6.2018

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »