Euroopan suurimmaksi, nyt liikkeitä avataan Tanskaan ja Norjaan -“ Amerikan-valloituksessa on törmätty kulttuurieroihin kuten tippikulttuuriin

Tamperelaisen M Roomin suunnitelmissa on sata liikettä Tanskaan ja Norjaan.
Tanskalainen Ole Fredslund alkaa johtaa M Roomin Tanskan-toimintoja. (Kuva: Outi Pyhäranta / HS)
Tamperelainen M Room on kasvanut
kymmenessä vuodessa Euroopan suurimmaksi parturiketjuksi, joka toimii jo
kuudessa maassa. Vuosi sitten ketju kertoi laajenevansa Yhdysvaltoihin. Kuluvan
vuoden aikana on lanseerattu myös miesten ihonhoitosarja. Tämän kesän uutinen
on, että M Room pyrkii laajenemaan Tanskaan ja Norjaan, jonne aiotaan avata
sata liikettä. Siksi tanskalainen pr- ja markkinointiammattilainen Ole Fredslund on käymässä Helsingissä. Hän on tehnyt
M Roomin kanssa franchise-sopimuksen ja ryhtyy pyörittämään Tanskan-toimintoja.
-Minulla on suomalainen avopuoliso. Viime syksynä tapasin M Roomin miehet ja
vaikutuin siitä, kuinka vakavasti he ottavat brändinsä. Tämä liikeidea on
uniikki.- Fredslund viittaa esimerkiksi ketjun asiakkailleen myymiin
vuosijäsenyyksiin sekä niiden mukanaan tuomiin etuihin ja palveluihin.
Samanlaista ketjua ei ole Tanskassa.
-M Roomilla on 62
parturiliikettä Suomessa. Tanskassa voisimme päästä samaan. Suunnitelmamme on,
että ensimmäisenä vuonna avaamme kolme liikettä, seuraavana taas kolme ja sen
jälkeisenä vuonna neljä.- Fredslundin mielestä kasvusuunnitelma on jopa
vaatimaton. -Meidän pitää ryömiä
ennen kuin voimme kävellä ja kävellä ennen kuin voimme juosta. Iso kysymys on
tietysti se, pitävätkö tanskalaiset konseptistamme.- Vaikka konsepti miellyttäisikin, onnistuuko M Room
Tanskassa ja Norjassa paremmin kuin muualla Euroopassa?
Laajenemisyrityksistä huolimatta M Roomin
franchising-liiketoimintaa pyörittävän emoyhtiön liikevaihdon kasvu tasaantui
viime vuonna. Vika on siinä, että
on valittu vääriä liiketiloja, tehty virheitä hinnoittelussa ja törmätty
kulttuurieroihin, kuten partureiden tippikulttuuriin, sanoo M Roomin uusi
toimitusjohtaja Markku
Kosonen.
-Suomessa olemme tottuneet jakamaan asiakkaita, emme omimaan
heitä. Asiakkaathan ovat M Roomin asiakkaita.- Tippimaissa parturit haluavat mustasukkaisesti pitää
omat asiakkaansa, etteivät menetä lisäansioitaan. Kun ongelma huomattiin, se
ratkaistiin jakamalla tipit partureiden kesken.
Oppimista on ollut myös
johtamisessa. Suomalaisessa parturikulttuurissa annetaan tekijöille vastuuta ja
vapautta. -Sen
sijaan esimerkiksi saksalaiset ovat sanoneet suoraan, että he haluavat
tiukempaa johtamista, käskyjä ja komentoja-, Kosonen kertoo. -On Herr ja Frau, ja kun johtaja sanoo jotain, sitten
toimitaan.-
Viime kesän iso uutinen oli M Roomin Amerikan-valloitus,
mutta toistaiseksi liikkeitä on pystyssä vain kaksi. -Amerikan johtaminen Suomesta on sula mahdottomuus jo
aikaeronkin takia. Neuvottelut jatkuvat kuitenkin edelleen, ja Amerikan unelma
elää.-
Virheiden jälkeen yrityksen johdossa on tehty muutoksia. Uusi toimitusjohtaja löytyi ketjun sisältä: Markku Kosonen on pyörittänyt M Roomin pääkaupunkiseudun liikkeitä, joiden liikevaihto on lähes kaksinkertainen emoyhtiöön verrattuna.
Nyt erilaisten omistusmallien
jälkeen tehdään master franchise -sopimuksia, joissa paikallinen yrittäjä
vastaa kokonaan liiketoiminnasta. -Tämä on sama malli kuin kaikilla isoilla, kuten
McDonald'silla.- Suomeksi se
tarkoittaa, että tanskalainen Ole Fredslund palkkaa parturit ja vuokraa liiketilat,
tekee markkinointia ja hankkii asiakkaita. Käyttöönsä hän saa M Roomin
kehittämän brändin, tuotteet ja järjestelmät. -Esimerkiksi meidän tietojärjestelmämme kertoo, kuinka
asiakas haluaa hiuksensa leikattavan ja mikä väriseos laitetaan päähän. Jäsenemme
voivat leikkauttaa hiuksensa missä tahansa M Roomin liikkeessä. Jos on vaikka
Porissa käymässä, yhtä hyvin voi hypätä parturiin siellä.- Parturia kaipaava voi tulevaisuudessa avata M Roomin
puhelinsovelluksen ja valita liikkeen, joka on lähimpänä tai jossa on lyhin
jonotusaika.
Jos M Room onnistuisi
levittäytymään maailmalle, se tekisi historiaa. Kampaamo- ja parturialalla
kasvu ja ketjuuntuminen tuntuvat nimittäin tuottavan harvinaisen paljon
vaikeuksia. Kampaamopuolella on
muutamia isoja yrityksiä, kuten Vidal Sassoon ja Tony & Guy, jotka pyrkivät
tarjoamaan samantasoista palvelua liikkeissään kaikkialla maailmassa.
Parturiketjuista suurin on M Roomin tietojen mukaan amerikkalainen Sportclips.
-Niillä on 1-‰300
liikettä Yhdysvalloissa, ja ne toimivat
franchising-periaatteella. Sportclips on keskittynyt puhtaasti hiusten
leikkaamiseen, eikä siellä tarjota edes partapalveluita. Heillä on sporttibaari
ja paljon telkkareita, joista katsotaan urheiluohjelmaa pitkin päivää.-
Suomalainen ketju aikoo viedä palvelunsa pidemmälle.
-Tarjoamme parranajot sekä kasvo- ja
päähieronnat. Testissä on manikyyri. Palveluille alkaa olla kysyntääkin, sillä
kymmenessä vuodessa monen miehen suhde karvoihinsa on muuttunut. Miesten
kosmetiikan myynti on kasvanut, on nähty globaali partatrendi, ja hiuksiin
kiinnitetään enemmän huomiota kuin aiemmin. Kun M Room aloitti vuonna 2008, se
tarjosi jäsenilleen rajattomat hiustenleikkaukset kiinteään hintaan. -Kannustimme
miehiä käymään mahdollisimman usein parturissa.- Vuosikymmen myöhemmin osa
miehistä käy trimmauttamassa hiuksensa jopa useita kertoja viikossa. -Siksi
asetimme viime vuoden lopussa kohtuukäyttörajat. Nyt jäsenyyteen kuuluu
hiustenleikkaus noin kahden tai kolmen viikon välein jäsentason mukaan.-
Muutos on huomattu myös Tanskassa. -Hipsterien partatrendin jälkeen Tanskassa puhutaan viikingeistä, ja siihen kuuluvat pitkät tukat ja parrat. Trendi näkyi jopa Euroviisuissa-, Ole Fredslund sanoo nauraen. Hänestä Tanskassa on erityisen tärkeää onnistua hinnoittelussa. -Nyt markkinat jakautuvat kahtia. High fashion -partureissa ja miestentukkaa leikkaavissa kampaamoissa hiustenleikkaus maksaa 80-“100 euroa. Toisessa päässä ovat parturit, joissa tukkaa ei edes pestä vaan se leikataan 10-“15 minuutissa. Niissä hinta on 13-“15 euroa.- Fredslund aikoo hinnoitella M Roomin liikkeet siihen väliin ja viedä asiakkaita kalliimmista liikkeistä. -Meidän pitää voida sanoa, että saatte laadukkaan hiustenleikkuun ja groomingin, mutta puoleen hintaan.- Lisäksi Fredslund aikoo houkutella asiakkaita parturiin muillakin keinoilla. -Järjestämme viininmaistajaisia, viski-iltoja, jalkapalloiltoja ja laadukkaiden autojen testaamista.-
Fakta
- Toimintaa kuudessa maassa
- M Room on Toni Kylätaskun ja Petri Sipiläisen vuonna 2008 perustama parturiketju.
- Toimii Suomen lisäksi Latviassa, Saksassa, Ruotsissa, Virossa ja Yhdysvalloissa.
- Suomessa 62 liikettä.
Lue alkuperäinen uutinen HS.fi.