Franchise News Day oli täynnä uutisia ja julkistamisia

Neljäs Franchise News Day -tapahtuma franchisingalan päättäjille järjestettiin 25.9 Helsingin keskustassa Business Meeting Park Forum Campuksella. Paikalla tilaisuudessa oli hyvä edustus suomalaisia ja kansainvälisiä ketjujohtajia. Tilaisuudessa julkistettiin monia mielenkiintoisia franchisingsektoria koskettavia uutisia.
Tapahtuman
avasi ja veti omalla rempseällä tyylillään tilaisuuden juontaja,
urheilutoimittaja ja uutisankkuri Mika Saukkonen. Ensimmäisenä puheenvuorona
kuultiin Fafa's -ketjun perustajan Doron
Karavanin rohkaiseva omakohtainen tarina siitä, miten voi menestyä ja
kasvaa liiketoiminnassa - rohkeudella, ennakkoluulottomuudella ja sillä, että
muistaa kuunnella asiakasta. Fafa's on nopeasti kasvanut yhdestä pienestä
-kioskista- jo 30 ravintolan ketjuksi, jolla on toimipaikkoja jo Virossakin ja
ensimmäinen Ruotsin piste avautuu vielä syksyn aikana.
Seuraavana ohjelmanumerona toteutettiin Franchise Pitching -kisa, jossa kolme alkuvaiheessa olevaa ketjua pitchasivat konseptiaan yleisölle ja asiantuntijaraadille. Pitchattavina olivat Domus Virtuaalikeittiöt, Menevä (taksipalvelut) ja Social Burgerjoint. Pitchausten perusteella yleisö sai äänestää suosikkiaan voittajaksi. Tänä vuonna voittajaksi ylsi Social Burgerjoint.
Franchisinguutiskatsauksessa kuultiin ajankohtaiset tapahtumat franchisingsektorilta. Koko alaa käsittelevinä uutisina julkistettiin vuosittain toteutettavan Franchisingsektorin kasvuselvityksen tuloksia ja ensimmäistä kertaa tänä kesänä toteutetun Valtakunnallisen Yrittäjätyytyväisyystutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa kerättyjen tietojen perusteella järjestettiin Suomen tyytyväisimmät yrittäjät 2018 -kisa, jonka tulokset myös paljastettiin yleisölle. Suomen tyytyväisimmät yrittäjät 2018 -kisan voittaja on Musti ja Mirri! Toiselle sijalle ylsi VMP ja kolmannen sijan sai Kiinteistömaailma.
Tilaisuudessa luvattiin paljastaa myös kahden maailmanlaajuisen megabrändin saapuminen maahamme. Jymyuutinen olikin KFC:n -“ Kentucky Fried Chickenin tulo Suomeen! Paikalla asiaa oli julkistamassa KFCn Pohjois-Euroopan kehitysjohtaja Hans Wingender, joka vastasi yleisön ja median kysymyksiin heidän suunnitelmistaan.
Suomeen avaa liikkeensä myös toinen kansainvälinen ketju Mail Boxes Etc., jonka maajohtaja Patrik Vespignani julkisti jo ensimmäisen yksikön avaamisesta syksyn aikana Helsingin Kaisaniemeen.
Tilaisuuden päätti Sitran Pinja Parkkosen erittäin mielenkiintoinen puheenvuoro megatrendeistä, ja siitä miten ne vaikuttavat työhömme. -Työn ja toimeentulon arvoitus-, -Edustuksellisen demokratian puhti hukassa- ja -Talous tienhaarassa- ovat Sitran äärittämät skenaariot, joita Pinja ansiokkaasti tilaisuudessa esitteli.
Tämän vuoden Franchise News Day oli todellinen uutispäivä, jossa julkistettiin monta mielenkiintoista franchisingsektorin asiaa. Julkistamisena voidaan pitää myös Kotipizza Groupin uuden konseptin No Pizzan esittelyä tilaisuudessa, kun yleisö sai maistiaisia uuden konseptin tuotteista. Lisäksi perinteisemmästä franchisingkentästä oli esillä Picnic, joka tarjosi yleisölle kahvit.
Tilaisuuden yhteistyökumppaneina olivat tänä vuonna mm.: Borenius, Folksam, Foodstock, Go On, Mail Boxes Etc., Messukeskus Siipi, Nordea,
Staria, Veritas ja Ziik.
Tilaisuuteen oli ilmoittautunut n. 130 osallistujaa. Tapahtuma järjestetään jälleen ensi vuonna 24.9.2019.