Hesburger haastaa pohtimaan ilmastovalintoja

Ilmastonmuutoksen hillitsemiseen vaadittavat teot ovat usein yksinkertaisia – mutta eivät helppoja. Hesburger tarttuu härkää sarvista tuoreessa ilmastodokumentissaan. Voisiko hampurilaisketju luopua lihasta?


Hesburger pienentää hiilijalanjälkeään monella eri tavalla. Valokuvaaja Vesa-Matti Väärä.

Hesburger on tänään julkaissut ilmastonmuutosta käsittelevän dokumentin. Dokumentti pohjautuu Lundin yliopiston vuonna 2017 tekemään tutkimukseen, jonka mukaan yksilön näkökulmasta neljä ilmastonmuutoksen kannalta merkittävintä valintaa ovat lisääntyminen, yksityisautoilu, lentäminen ja lihansyönti. Hesburgerin näkökulmasta suurin kysymys on lihansyönti – olisiko hampurilaisketju valmis luopumaan lihasta?

– Emme ole luopumassa lihasta tässä vaiheessa. Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden valita hyviä ja maukkaita kasvistuotteita sekä kasvattaa tietoisuutta eri valintojen vaikutuksista – kuten nyt tässä dokumentissa, Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti vastaa.

Tällä hetkellä valtaosa Hesburgerin myymistä tuotteista sisältää lihaa. Kasvistuotteiden osuus on pieni, mutta kasvava. Hesburgerin noin 10 miljoonan euron investointi omaan kasviproteiinitehtaaseen kertoo paljon yrityksen tulevaisuuden panostuksista. Tehdas valmistuu ensi vuoden aikana ja siellä tullaan valmistamaan erilaisia kasviproteiinituotteita Hesburgerin tarpeisiin.

”Tiedostamme vastuumme”

Hesburger pienentää omasta toiminnastaan syntyvää hiilijalanjälkeä esimerkiksi tehostamalla ravintoloiden energiankäyttöä, hyödyntämällä uusiutuvia energialähteitä, kierrättämällä monipuolisesti ja vähentämällä käyttämäänsä pakkausmateriaalia.

– Ilmastonmuutoksessa on kyse niin suurista asioista, että yritykset eivät enää voi jäädä pois keskustelusta. Ruoan ilmastovaikutukset ovat suuret ja tiedostamme vastuumme asiassa. Ihmiset eivät voi lopettaa syömistä, mutta asiat voidaan tehdä ympäristölle edullisemmalla tavalla. Haluamme avata rohkeasti keskustelua näistä vaikeista kysymyksistä. Jokainen meistä voi valinnoillaan pienentää omaa hiilijalanjälkeään ja siten osallistua ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, Vuoti sanoo.

Dokumentissa nähdään muiden henkilöiden ohella myös Hesburgerin perustajat Heikki ja Kirsti Salmela. Salmeloiden johdolla Hesburger on ollut ravintola-alan edelläkävijä ympäristöratkaisuissa jo vuosikymmeniä.

Hesburgerin kumppaneina dokumentin teossa ovat olleet mainostoimisto Drama Queen Communications ja tuotantoyhtiö Grillifilms. Dokumentti on ohjannut Iris Olsson.

Dokumentti on katsottavissa osoitteessa www.hesburger.fi/vastuullisuus.

Franchise News 11.12.2018

Auktorisoidut yhteistyökumppanit